Forsiden
Diverse
NY CX
Høgnorsk

  Og så er nyebilen kjøpt inn, og det kan vel nå være fristende å ta den i bruk med en gang, men NEI!
  Sett den heller i skikkelig stand først!

Vask

  • Vask bilen godt, også inni døropningene. Spyl under og i hjulhusene med høytrykkspyler. Ta en meget grundig motorvask.

• Ved normal vask må ikke høytrykkspyler brukes i hjulhusene og under bilen. Det kan skade overflate- behandlingen, slik at rusten slipper til.

Feilsøking

  • Se over bilen og finn alle feil og mangler.
    • Sjekk og evt. bytt bremseklosser. Sjekk om bremseskivene er tykke nok og om de er blanke på begge sider.
    • Sjekk og evt. bytt bremseklosser på håndbremsene. Stram om nødvendig.
    • Sjekk og evt. bytt fjæringskuler.
    • Bytt hovedakkumulatorkulen, dersom pumpen driver og slår inn stadig vekk.
    • Bytt bremseakkumulatorkulen, for å være på sikre siden (dersom du da ikke vet at den nylig er byttet).
    • Kontroller om det er nok LHM, motorolje, gearolje og frostvæske.
    • Monter smørenipler bak.
    • Få oversikt over evt. lekkasjer. (Olje, LHM, drivstoff, frostvæske, vann inn i kupéen.)
    • Se etter om det er sprekker på LHM-fødeslangen der den går inn på hydraulikkpumpen, og surr i såfall på rikelig med elastisk tape, stramt.
    • Sjekk alle lyspærer.
    • Kontroller og evt. skift vindusvisker.
    • Få oversikt over evt. rustproblemer. (Dersom det er sideskjørt på bilen; ta dem av. Alltid rikelig med rusthuller under disse.)

V I K T I G

Når du skal under bilen
• Sikre med 4 bukker.
• Bruk vernebriller.

Når du jobber med det hydrauliske systemet
• Pass på at det ikke er igjen trykk.
• Bruk vernebriller.

Inni

  • Kryp under bilen og sprut rustfjerner på setefestene som er synlige (to for hvert forsete).
  • Fjern alle løse matter, og støvsug inni kupéen og i bagasjerommet.
  • Skru løs plastlistene på dørtersklene.
    • Rengjør listene.
    • Smør på gummi/plastfornyer på begge sider.
    • Legg skruene i rustfjernende olje.
    • Ha Owatrol ned i skruhullene.
  • Ta av gummipakningene rundt døråpningene, bagasjeromsåpningen, under bakkant av panseret, og rundt friskluftinntaket i motorrommet.
    • Rengjør pakningene. Dersom de er deformert kan det kanskje hjelpe å legge dem en stund i godt varmt vatn.
    • Smør på silikon. Også på listene rundt frontruten og bakruten, og listene under lyktene.
  • Ta ut framsetene.
    • Dytt setene helt tilbake og skru løs de to umbracoskruene som fester dem til gulvet. Dytt dem så helt frem, kople fra kontaktene til varmesetene og skru løs de to skruene bak.
    • Løft setene forsiktig ut gjennon fordørene. (NB! Det er veldig fort å skrape borti dørsidene med understellet.)
    • Legg skruene og avstandsskivene i rustfjernende olje.
    • Ha Owatrol ned i skruhullene.
    • Rengjør setene under og smør leamikken med grease. Kontroller at alle funksjoner opp/ned frem/tilbake fungerer.
    • Fest ryggen igjen, dersom den har løsnet.
    • Rengjør og sy fast evt. løse tråder.
  • Baksetet.
    • På Berline: Løft opp seteputen i forkant, og ta den ut.
    • På Break: Skru av den sorte platen bak seteryggen. Skru løs seteryggen, og ta den ut. Skru løs de sorte dekslene på hver side (må kanskje ha på rustfjerner/olje på skruene inni bakskjermene for å få dem løs).
    • Rengjør setet og sy fast evt. løse tråder.
  • Skru ut de nedre festepunktene for sikkerhetsbeltene.
  • Ta ut gulvteppene, og rens dem. Eller riv dem løs fra lydisoleringen og vask dem i badekaret.
  • Gå over alle metallflater og fjern rust. Støt skrujern/syl hardt mot suspekte plasser.
  • Små rusthull kan du sveise, eller lim fast metallplater med Sikaflex. Du kan også bruke stålsparkel (men husk armering). Større hull (f.eks. foran forsetene) sveises.
  • Rengjør godt med whitespirit. Ikke ta på rengjorte flater med fingrene.
  • Lim på asfaltplater. Asfaltplatene må du varme opp til de blir helt myke før montering. Press godt fra midten og utover, bruk en stor stålkule el.l. Ha deretter på Sikaflex langsetter kantene på platene.
  • Pensle på Owatrol (på hele bunnen av bilen; alle metalloverflater, lakkerte som ulakkerte).
  • Pensle på to strøk med bengallakk/emaljelakk iblandet 10-15% Owatrol.
  • Monter på plass igjen alt i omvendt rekkefølge (ha grease på boltene til sikkerhetsbeltene).
  • Gå over hele interiøret og rengjør.
































Krumnål Sy fast løse tråder med krumnål. Legg løkken på tråden rundt den løse tråden i setet, og sy den nedi.

Under

  • Skrap/blås bort all løs rust.
  • Reparer rustskader.
  • Tørk godt og lenge.
  • Sprøyt på rikelig med Owatrol.
  • Ha på bengalakk/emaljelakk iblandet 25% Owatrol.                      
  • Ha på tykk understellsmasse.

Hulrom

  • Ta ut gummiproppene og tørk godt og lenge.                          
  • Sprut inn Owatrol.
  • Sprut inn hulromsmasse.

Motorrom

  • Olje.
    • Ha motorrens i oljen og kjør i henh. til bruksanvisningen. (Enkelte mener en IKKE skal bruke motorrens, og heller ikke helsyntetisk olje, fordi det da kan oppstå lekkasjer.)
    • Skift olje og oljefilter.
    • Skift olje i gearkassen.
  • LHM.
  • Frostvæske.
    • Still varmeapparatet på full varme og ta ut reservehjulet. Kople til hageslangen og spyl gjennom systemet, mot fartsretningen.
    • Skift frostvæske. ( TRD2: Bruk destillert vann og frostvæskekonsentrat av beste kvalitet!) Husk å lufte: Luftenippel finner du på vannpumpen og til høyre for motoren.
    • Ved lekkasje: Ha i tetningsmiddel.
  • Remmer.
    • Skift de 4 drivremmene.
    • Dersom du har registerrem: Skift registerrem og strammerull. På diesel også remmen og strammerullen til dieselpumpen.
  • Luftfilter.
    • Skift luftfilter.
  • Drivstoffilter.
    • Skift drivstoffilter. Diesel: Rengjør bunnen på holderen, og stak opp dreneringshullet.
  • Dynamo.
    • Kontroller at den sitter godt fast, og at remmen er stram.
    • Se etter at den tynne ledningen nede på venstre side er på plass og hel, og at den sitter godt. Faller den av vil ikke dynamoen lade, og ladelampen vil heller ikke lyse. Alltid kontroller at ladelampen slår seg på når du vrir på tenningen, og at den slukner igjen når bilen har startet. (Det kan av og til være nødvendig å gi litt gass for å få den til å slukne.)
  • Batteri.
    • Ta ut batteriet og plastbunnen, fjern rust og monter på plass igjen. Pass på at batteriet sitter stødig. (Det kan være greit å også ta ut lykten, for å komme bedre til.)
    • Kontroller og evt. etterfyll.
    • Rengjør og smør på batteripolfett eller Vaselin på batteripolene.
    • Sett det på lading.
  • Motorfester.
    • Kontroller og evt. skift motorfester.
  • Dieselmotor
    • Sjekk luftfilterholderen for rust, spesielt på luftinntaket.
  • Bensinmotor
    • Sjekk og evt. bytt tennplugger.









































Rust
Turbodiesel
Rust på luftfilterholderen.

Utvendig

  • Skrap/puss bort all synlig rust.
    • Ha på rusthindrende grunning.
    • Sparkle og pusse.
    • Ha på rusthindrende grunning.
    • Sprøyt på lakk.
  • Ha på gummi/plastfornyer på alle gummi- og plastdetaljer.            
  • Vask og poler hele bilen.
  • Puss krom.
  • Polér frontruten (dersom du tør; poleringsmiddelet vil bli liggjende igjen i evt. dype riper). Skift til ny rute om nødvendig.

Diverse

  • Få laget deg ekstra nøkler, og ha de originale som reserve.
  • Ha med dette i bilen:
    • Varseltrekant.
    • Refleksvest i setelommen til passasjersetet.
    • Vognkort og to skademeldingsskjema, samt penn.
    • Litt førstehjelpsutstyr i en pose (munn-til-munn-maske, plaster, enkeltmannspakke etc.).
    • Jekk + sveiven til jekken (plasseres i reservehjulet).
    • Komplett sett med brukte, men hele drivremmer (plasseres i bunnen av reservehjulet).
    • Reserve LHM, olje og ferdigblandet frostvæske (plasseres i motorrommet: LHM i reservehjulet, frostvæske nede mellom batteriet og radiatoren (under lykten), olje bak vindusspyletanken eller annet egnet sted).
    • Slepetau.
    • Startkabler (iallfall til diesel bør de være av lastebiltypen).
    • Sikringer og reservepærer, samt lommelykt (hodelykt med diodepærer er best).
    • Div. verktøy (fastnøkler, skrujern, umbraconøkler etc.).
    • Kabelskotang og div. kabelsko, el.-tape etc.
    • Elektrisk pumpe (til å ha luft i dekkene).
    • Om vinteren: Varmedress, pledd, isskrape, kost, spade, kjettinger.
    • Dersom du bruker briller: Ha gamlebrillene liggende i hanskerommet i et solid etui.
  • Legg aviser under gulvmattene, og under matten i bagasjerommet, og bytt dem ut ofte. (Gjerne etter hver gang bilen har vært utsatt for mye vann.)



Opp Valid XHTML 1.0 Transitional