Forsiden
Fjæring
FORAN
Høgnorsk English

Problem

Dårlig eller manglende fjæring foran.

Kontroll

Start bilen og la den være i normalhøyde.
Ta tak i hjørnet på støtfangeren og løft opp. Du skal nå uten alt for store anstrengelser kunne løfte fronten 20-25cm. (Eller få naboen til å gjøre det, slik at du ikke skader ryggen..;)
Gjenta på den andre siden.

Skifting av fjæringskuler foran

Kule Kule
  1. Start bilen og vent til den har heist seg opp. Slå av motoren.
  2. På venstre side: Kople fra ledningene til ryggelysbryteren og løft opp ledningbunten (du må kanskje også skru løs ene hornet).
  3. På høyre side: Løs de to skruene som holder dieselfilteret, kople fra ledningene, løft opp hele dingsen og legg den forsiktig bort til reservehjulet.
  4. Løsne kulene noen cm med en oljefiltertang. [Du kan i stedet slå et lite hakk i kulene med hammer og meisel, sette meiselen i hakket og banke til kulene har skrudd seg opp 1-2cm. MEN — husk at kulene inneholder gass under trykk: Dersom de sprekker kan det bli katastrofe!]
  5. Senk bilen til nederste stilling.
  6. Kjenn etter om kulene er løse (eller rettere sagt festet til kulene); de skal kunne bikkes litt frem og tilbake. Sitter de fast, kan du ta en garasjejekk inn under fronten på bilen og heise den litt opp. Da bør de løsne.
  7. Skru av kulene med hendene. Bruk gummihansker for å få bedre grep.
  8. Ta ut de gamle pakningene, ha LHM på de nye, og press dem godt på plass (ikke på kulene, men der kulene skal skrues på plass).
  9. Smør et tynt lag med mineralgrease på kontaktflatene på kulene og skru dem på plass. Stram så godt du klarer kun med hendene, ikke bruk hjelpemidler.
  10. Legg på plass igjen ledningbunten og kople til ryggelysbryteren.
  11. Sett på plass igjen dieselfilteret og kople til ledningene.

Vanskelig?

Nei, dette er relativt enkelt. Men problemer kan oppstå om en eller annen fjomp har skrudd fast de gamle kulene med tang...

NB! Husk vernebriller!




Opp Valid XHTML 1.0 Transitional