Forsiden
Eksteriør
PANSER
Høgnorsk English


• Når du lukker panseret skal du alltid slippe det ned, aldri klemme det igjen!

Panseret

Det er to typer panser; før og etter 1981. Det eldste har spyledyser i bakkant. Det nyeste er forandret rundt låsen, for å få plass til de to kulene til kjøleviftene (som ble flyttet lenger frem for å få plass til turbo).


NB! Aldri la noen sette seg på panseret, det tåler det ikke!


Kontroll

                                                                         


  1. Ta panseret ned til du kjenner låsebøylen tar nedi, og slipp det. Panseret skal nå låse seg, men ikke gå helt igjen.
  2. Hold panseret 25 cm opp i fra og slipp det. Panseret skal nå gå helt i lås. Du skal alltid lukke panseret på denne måten (pass på at ikke noen får fingrene i klem).


Før du lukker panseret må du alltid kontrollere at det ikke ligger igjen verktøy o.l. i motorrommet. Se også etter at alle lokk er på: LHM, olje, frostvæske, spylevæske. Og at pakningen på friskluftinntaket er på plass.


Problem

Panseret lar seg ikke åpne.                                                                          


Lag en slik dings av en metallstang (diameter 5mm).

Stikk den opp fra undersiden foran og prøv å åpne låsen.                                                                    

Opning av panser
Tegningen er lånt fra servicemanualen til Citroën CX


At panseret ikke lar seg åpne, skyldes vanligvis at vaieren har røket eller strekt seg. Har den strekt seg kan det være nok å få noen til å klemme ned panseret litt mens du åpner.




Opp Valid XHTML 1.0 Transitional