Og hvorfor er så Citroën CX bedre enn vanlige biler?
|
For å begynne med dørhåndtakene
|
Meget stilige, og de sitter stødig på plass.
Du trykker med tommelen mot en knott for å åpne.
|
På de fleste biler gir
dørhåndtaket
etter når
du tar i det, og er døren da litt fastfrosset, får
du følelsen av at du sliter sund hele greien.
(Og at det er rett før du røsker av deg neglene;)
|
Seter og sittestilling
|
Du setter deg ned i bilen, i et meget komfortabelt sete.
Og du sitter behagelig bakoverlent, som i en sofa.
|
Du setter deg inn i eller opp i en hard kjøkkenstol.
Og sittestillingen er også som på en kjøkkenstol.
|
Varme og ventilasjon
|
Tre spaker mellom setene, som kan brukes i blinde, ettersom alle har unik utforming.
|
Virvar av hendler som du må strekke deg etter, og bruke øynene for å kunne stille inn. Luftstrømmen kommer
ofte ut alt for høyt oppe, slik at du får den rett i øynene.
|
Instrumentkonsoll
|
UFO-følelse, badevekt-instrumenter, alle hendler kan nåes uten å ta hendene fra rattet.
Alle varsellamper på en ryddig rekke.
Bryter for retningslys, uten automatisk retur.
|
Kjedelige runde instrumenter. Knapper og hendler strødd rundt omkring på måfå.
Pinne for retningslys, med automatisk retur. Retningslyset slår seg dermed aldri av på det riktige tidspunktet.
|
Tenningslås
|
På venstre siden av rattet.
|
På høyre side av rattet. Dermed har høyre kne lett for å komme i konflikt med nøkkelknippet
(trangt mellom tenningslåsen og midtkonsollen).
Og i tilfelle kollisjon, vil det være vanskeligere for redningsmannskapene å komme til for å skru av tenningen.
|
Ratt og styring
|
Eneket, uforstyrret utsikt til instrumentkonsollen.
Progressiv, lynrask og direkte styring (kun 2½ omdreininger mellom ytterpunktene).
Fullstendig hydraulisk (ingen mekanisk overføring), og absolutt
ingen følelse med forhjulene gjennom rattet.
Når du slipper rattet går det tilbake til midtstillingen også når bilen står i ro.
|
To- eller treeket, nesten så du ikke får plass til hendene.
Kun servoassistert, indirekte og treg styring. Rattet går ikke automatisk tilbake til midtstillingen.
|
Spyling
|
Innebygget i viskeren. Og friskluftinntaket er plassert frempå panseret, slik at det garantert ikke
blir lukt inni bilen.
|
Spyling fra to dyser på panseret. Friskluftinntaket er plassert nedenfor
frontruten, slik at du får en forferdellg lukt inn i bilen. Blir du stoppet i kontroll,
kan du tilogmed risikere å blåse rødt! Og politimennesket vil stikke nesen inn gjennom
ruten og bemerke at:
Jaha, her lukter det fandenmeg sprit!!
|
Bremser
|
Bremsepedalen sitter lavere enn gasspedalen, er derfor rask å komme til. Pedalen
har nesten ikke vandring, og er meget lett å dosere. Fronten på bilen siger ikke ned, selv ved
meget kraftig oppbremsing. Bremsene er ekstremt kraftfulle,
så risikoen for å bli påkjørt bakfra er absolutt til stede. Bakbremsene
er lastavhengige (kraftigere bremsevirkning ved tungt lass).
Håndbremsene virker på forhjulene, og er meget effektive. Dette er faktisk en av få biler
der håndbremsene virkelig fungerer som nødbremser.
|
Bremsepedalen sitter ofte høyere enn gasspedalen, slik at du må løfte foten for å kunne
bruke den. Du risikerer dermed å hekte fast skoen om du ikke løfter foten høyt nok.
Pedalen har forferdelig lang vandring, og har en svampete følelse. Bremsevirkningen er moderat,
og spesielt tyngre biler går på nesen ved kraftig oppbremsing.
Bilene bruker også bremsevæske som er svært giftig, og som suger vann fra luften,
dette kan føre til katastrofe.
|
Fjæring og
kjøreegenskaper
|
Luftfjæring (nitrogen) med automatisk nivåregulering (hydraulisk). Fremragende kjøreegenskaper, avansert forhjulsoppheng.
Fartsdumper merker du nesten ikke.
|
Spiralfjærer. Stumpete fjæring. Stor variasjon i kjøreegenskaper fra tomt til fullt lass,
der lyktene lyser opp i tretoppene.
På enkelte modeller kan lyktene reguleres fra førerplassen, men hvor nøyaktig blir nå det?
Og dersom du har regulert lyktene med tom bil,
for så å lesse den full slik at bakenden omtrent tar nedi, og dette skjer på dagtid, hvem husker da
på å regulere lyktene ned igjen (og hvor langt ned, det er jo fullstendig umulig å stille inn i dagslys)?
Vi kan vel uten videre konkludere med at: Biler uten automatisk nivåregulering er noe stort vås.
|
Konstruksjon
|
CX'en har hjelperamme, noe som isolerer kupéen effektivt mot lyder/vibrasjoner fra hjulopphenget og motoren.
Bilen blir også mere vridstiv på den måten.
|
Har ikke ramme/hjelperamme, slik at lyder spesielt fra hjulopphenget trenger inn i kupéen
(du hører faktisk ofte bremsene tydelig inne i bilen). Kjøreegenskapene
kan også bli forringet ved at bilen er mindre stiv.
|
Diverse
|
Reservehjulet ligger i motorrommet, med jekken oppi.
Skifting av hjuler er meget enkelt. Det er bare å heise bilen opp i øverste
stilling, sette jekken under fremre jekkfeste, jekke litt opp, og så er begge hjulene på den siden opp i fra.
Ved kjøring i ulendt terreng kan du heve bilen opp i terrengstilling.
Og dersom du kjører deg fast om vinteren, kan du først slippe bilen helt ned, for så
å ta den helt opp i øverste stilling, og spinne deg løs.
|
Reservehjulet ligger vanligvis under matten i bagasjerommet, eller er festet under bagasjerommet.
Tungvindt/grisete.
|
Er vanlige biler bedre enn Citroën CX på noe vis?
Tja, det kommer jo an på øynene som ser. Nyere biler vil jo kunne ha bedre passiv sikkerhet i form
av airbager o.l., men den aktive sikkerheten er jo langt viktigere, og der er CX'en uslåelig.
Men, som med alle gamle biler, HOLD BILEN RUSTFRI! En gjennomrustet bil vil kollapse i en kollisjon.
Nyere biler vil også kunne ha bedre lydisolering i form av doble dørpakninger f.eks., men det er
ikke noe problem å lydisolere en CX til den blir nesten lydløs.
|
|