Serie
|
|
CX CX2
Ved overgangen til CX2 skulle vi vel tro at vi nå fikk en bedre bil, men nei.
Den ble vel seende mer moderende ut, men også mer alminnelig.
Utvendig erstattet de stålstøtfangerne med plaststøtfangere,
som ikke holdt seg pene særlig lenge.
Og de satte på simple plastskjørter på sidene, i stedet for metallskjørtene
som var på enkelte CX-modeller.
Lyktene var av skrøpelig plast.
Innvendig byttet de rundt på alle bryterene (som nå ble
knudrete) på instrumentkonsollen,
slik at de fekk en (dårligere) plassering som samsvarte mer med vanlige biler.
Og de satte inn vanlige runde instrumenter. Varme- og
ventilasjonshendlene, høydereguleringen
og radioen ble også stokket om fra perfekt til mindre heldig plassering.
Attpåtil ble høydereguleringen
gjort elektrisk, og dermed lite driftssikker. Lite driftssikker ble også reguleringen av varme
mellom gulv og frontrute. Og nå ble den kun opp eller kun ned. Setene gikk fra å være
myke og behagelige, til å bli nokså harde.
Rattet ble noe tykkere (greit nok, så lenge du ikke skal ha på rattrekk).
De nye dørsidene fikk mye dårligere lydisolerande effekt.
Og for at ikke alt dette skulle være nok, så kom det nå også
falske trepaneler og falske sømmer.
|
|
CX TRD Break -85
|
CX2 TRD Break -86
|
Brytere
|
Lys:
Tostegs bryter under høyre side. Lyshorn: Høyre side.
Nær/fjern: Oppå høyre side (fungerer glimrende).
Vindusvisker:
Under venstre side. Spyling/intervall i samme bryter.
Horn:
Venstre side. [På CX2 sitter her nær/fjern, så når du har
gått fra CX2 til CX, vil møtende trafikk først få seg
en bært, og deretter blir det blendet ned...]
Alarm:
Under venstre side. (Stikker såpass langt ned at det av og til
går hardt ut over venstre tommelfingernegl når en
skal sette nøkkelen i tenningslåsen.) [Men tenningslåsen har man naturligvis flyttet til midtkonsollen;]
Vindusheis:
Foran: På midtkonsollen. Litt trang plassering pga den svære pølsen rundt gearstangen.
Bak: Som på CX2: Bak på midtkonsollen.
|
Lys:
Tostegs bryter under venstre side. Lyshorn +
nær/fjern: Venstre side (fungerer bare slik passelig du blir fort sliten i fingrene).
Vindusvisker:
Under høyre side. Spyling/intervall: Oppå høyre side.
Horn:
Høyre side.
Alarm:
På høyre side, nedenfor intrumentkonsollen.
Vindusheis:
Foran: For begge sider nede på førerdøren. For høyre side nede på passasjerdøren.
Bak: Som på CX: Bak på midtkonsollen.
|
Deksel over bakhjul
|
Deksel av metall.
De er festet med en tapp bak, en styretapp
som går rett opp, og en metallbolt i forkant som
går inn i en påsveist mutter. Boltene til Break
er lenger enn de til Berline.
|
Deksel av plast.
De er festet med en tapp bak, ein styretapp
som går rett opp, og en plastbolt i forkant som
går inn i et hull i dekselet (dårlig løsning, du risikerer at dekselet faller av). Boltene til Break
er lenger enn de til Berline.
|
Dørpanel
|
Solide heldekkende plastpaneler. God lydisolasjon.
Har en tendens til å sprekke når de blir gamle (men da er det jo bare å kle dem med skinn;).
|
Dels plast, dels stoff, i flere biter. Samt litt kunstig tre. Dårlig lydisolasjon.
|
Hjul
|
190/65 HR 390 T
|
195/70 R 14 91H
|
Høyderegulering
|
Spake mellom forsetene. Mekanisk, meget pålitelig.
|
En fiklete liten bryter foran gearstangen: Elektrisk, dårlig driftssikkerhet.
|
Instrumentpanel
|
Såkalt
badevekt, med bakbelysning. Meget bra.
|
Med
runde klokker, av den typen du finner på vanlige biler. Meget pent tillaget, men kjedelig.
Oversikt over bilen der du ser om dørene, panseret og baklokket ikke er lukket, samt om håndbremsene står på.
|
Lykter
|
Skikkelige metallreflektorer. Solide og pålitelige. Stikker langt inn i motorrommet.
|
Med ekstra langlys. Plastlykter, øvre feste ryker lett, og sammeledes pærefestet for
ekstralyset. Skikkelig plastskrammel.
|
Midtkonsoll
|
Varme/ventilasjonsregulering (med termostat) i form av tre spaker attmed håndbremsen.
Fungerer glimrende.
Meget bra plassering av radioen i forkant. Stygg klump av et (helt unødvendig!) askebeger over
denne.
|
Pen konsoll. Varme/ventilasjonsregulering (med termostat) i form av tre hjuler i forkant av konsollen.
Du må strekke deg for å nå dem, og bruke øynene for å se hvordan du stiller dem, dårlig løsning.
Radioen er plassert attmed håndbremsen. Trafikkfarlig, og lett å få søl og rusk
oppi.
|
Motorrom
|
Lyktespylertank:
Pose inni høyre forskjerm, motor ved vindusspylertanken.
|
Lyktespylertank:
Bak vindusspylartanken, tett mot torpedoveggen.
|
Seter foran
|
Myke og behagelige.
|
Bra, men harde. God sidestøtte.
|
Speil ute
|
Plast. Kan reguleres innenfra, mekanisk. Ikke oppvarmet.
|
Plast. Meget bra synsfelt. Kan reguleres innenfra, elektrisk. Oppvarmet.
Begynner pipe intenst når du kommer over 8090.
|
Utvendig
|
Antenne:
Blank.
Sidelister:
Sorte lister med smal blank stripe.
Sideskjørt:
Ingen.
Støtfangere:
Metall. Påsatt kraftige gummilister.
|
Antenne:
Sort.
Sidelister:
Sorte lister.
Sideskjørt:
Plastskjørt. (Rustfelle.)
Støtfangere:
Plast. Avsatt plass til ekstralys nede.
|
|