Endelig hydraulikk
det duger ikke uten
1954
15-Six (Traction Avant 15CV Six H) får hydraulisk fjæring på bakhjulene,
samt mykere fjæring fremme.
1955
DS 19. Allerede første dag blir det bestilt 12.000 biler, og forventet leveringstid ved
dagens ende er kommet opp i 15 måneder.
Det første halvannet året er det noe forferdelig med barnesykdommer, og for fabrikken
oppleves det nærmest som et mareritt. Spesielt
lekkasjer på det hydrauliske anlegget er et stort problem, mellom annet blir pakninger presset på
plass med skrujern, og dermed ødelagt i det samme de blir satt i!
1957
ID19, en enklere og rimeligere variant av DS19. Mellom annet ikke hydraulisk
assistanse på gearkassen, bremsene og styringen.
Etter 23 år blir produksjonen av Traction stoppet.
1958
DS19 Prestige, luksusmodell med glassrute mellom for- og baksetet.
1959
DS19 break og ID19 break, stasjonsvogner.
I motsetning til senere stasjonsvogner, er denne ganske spesiell og pen bak.
Det er to bakluker, en øvre og en nedre. Og det er tillaget plass til to skilt,
slik at den nedre kan være nedslått under kjøring! Praktisk ved transport av lange gjenstander.
Det er også tillaget to ekstra sitteplasser, genialt nedfelt i gulvet!
Dessverre er det ikke lokk over bakhjulene.
1960
DS19 Cabriolet.
2CV Sahara,
4-hjulstrekk med to motorer; en foran og en bak. Bensinfylling gjennom fordørene.
1961
Ami 6. Artig småbil med bakrute som skrår innover og merkelig frontparti.
Luftkjølt motor med to sylindrer, 602 cm³, 20 hk ved 4500 omdreininger og toppfart på 105 km/t.
1962
DS19 får nytt neseparti med mindre luftmotstand.
1963
DS19 Pallas.
Ami 6 break. To versjoner, Tourisme og Confort med fire eller fem sitteplasser, og une commerciale.
Fordørene på 2CV blir hengslet foran i stedet for bak.
Sikkerhetsbelter kan nå fåes på alle modeller.
1964
DS21.
1965
Den røde hydraulikkvæsken blir erstattet av fargeløs syntetisk LHS-2.
Citroën kjøper
Panhard.
1966
LHM (grønn hydraulikkvæske) erstatter LHS-2.
|