Forsiden
Diverse
AUTOMOBILES CITROËN
Høgnorsk English

Automobiles Citroën — 1 2 3 4 5 6







Endelig hydraulikk

— det duger ikke uten



1954

15-Six (Traction Avant 15CV Six H) får hydraulisk fjæring på bakhjulene, samt mykere fjæring fremme.



1955

DS 19. Allerede første dag blir det bestilt 12.000 biler, og forventet leveringstid ved dagens ende er kommet opp i 15 måneder. Det første halvannet året er det noe forferdelig med barnesykdommer, og for fabrikken oppleves det nærmest som et mareritt. Spesielt lekkasjer på det hydrauliske anlegget er et stort problem, mellom annet blir pakninger presset på plass med skrujern, og dermed ødelagt i det samme de blir satt i!



1957

ID19, en enklere og rimeligere variant av DS19. Mellom annet ikke hydraulisk assistanse på gearkassen, bremsene og styringen.
Etter 23 år blir produksjonen av Traction stoppet.



1958

DS19 Prestige, luksusmodell med glassrute mellom for- og baksetet.



1959

DS19 break og ID19 break, stasjonsvogner. I motsetning til senere stasjonsvogner, er denne ganske spesiell og pen bak. Det er to bakluker, en øvre og en nedre. Og det er tillaget plass til to skilt, slik at den nedre kan være nedslått under kjøring! Praktisk ved transport av lange gjenstander. Det er også tillaget to ekstra sitteplasser, genialt nedfelt i gulvet!
Dessverre er det ikke lokk over bakhjulene.



1960

DS19 Cabriolet.
2CV Sahara, 4-hjulstrekk med to motorer; en foran og en bak. Bensinfylling gjennom fordørene.



1961

Ami 6. Artig småbil med bakrute som skrår innover og merkelig frontparti. Luftkjølt motor med to sylindrer, 602 cm³, 20 hk ved 4500 omdreininger og toppfart på 105 km/t.



1962

DS19 får nytt neseparti med mindre luftmotstand.



1963

DS19 Pallas.
Ami 6 break. To versjoner, Tourisme og Confort med fire eller fem sitteplasser, og une commerciale.
Fordørene på 2CV blir hengslet foran i stedet for bak.
Sikkerhetsbelter kan nå fåes på alle modeller.



1964

DS21.



1965

Den røde hydraulikkvæsken blir erstattet av fargeløs syntetisk LHS-2.
Citroën kjøper Panhard.



1966

LHM (grønn hydraulikkvæske) erstatter LHS-2.





















2CV 2CV 2CV.



1967

Dyane. Luftkjølt motor med to sylindrer, 425 cm³, 21 hk ved 5500 omdreininger og toppfart på 100 km/t.
DS og ID får ny front, med glass foran lyktene (med svingbare langlys). (Mistenkelig lik fronten på Panhard 24;)
DS DS DS.




1968

Citroën kjøper Maserati.
Dyane 6.
Méhari.
DS20 erstatter DS19, og ID20 erstatter ID19.



1969

Ami 8 erstatter Ami 6.
DS21. DS får endelig motor med futt (innsprøyting): Effekten øker fra 115 til 139 hester. Men også et mindre pent dashboard (med tre runde klokker) som ikke passer bilen i det hele tatt.
D Super erstatter ID20.



1970

GS. Verdens mest avanserte små/mellomklassebil.
SM ser dagens lys. En sportslig Citroën med sekssylindret Maseratimotor. Et vanvittig (dyrt) påfunn som er med på å gjøre ende på Michelin–Citroën-perioden. (Rettnok et påfunn vi slett ikke ville vært foruten;)



1971

GS blir årets bil.
Helikopter RE2.



1972

DS23 erstatter DS21. Større motor: 124 hester med forgasser, og 141 med innsprøyting. Høydejusterbart førersete. Omsider den ultimate DS (med unntak av dashboardet)!
SM får elektronisk innsprøyting.



1973

Ami Super.
SM Automatic.
Samarbeidet mellom Citroën og Maserati opphører.









KILDER • Citroen.com—History • Jon Pressnell: Citroën DS



Opp Valid XHTML 1.0 Transitional