Bilproduksjonen starter
med pene, men ellers relativt vanlige biler
1919
Etter krigen gjør Citroën bombefabrikken om til bilfabrikk,
der han bygger helt ferdige biler, klare til bruk. Med selvstarter, lykter, panser, komplett reservehjul osv.
10 HP Type A Citroën ser dagens lys. Den første masseproduserte bilen i Europa, og til en uvanlig lav pris.
A-modellen blir produsert i to-tre år, i ti ulike modeller. Motoren er firesylindret, 1327 cm³, og yter atten hester ved 2100 omdreininger.
Toppfarten er rundt 65 km/t. Det blir produsert totalt 24.093 biler av denne modellen.
Traktor. Det blir i ett års tid produsert ca 500 traktorer med stålhjul. Motoren er den samme som i A-modellen.
1920
Type A Sport. Kraftigere motor (1452 cm³, 22 hk ved 2100 omdreininger) med toppfart på 75 km/t.
1921
B2 erstatter Type A. Samme motoren som i Type A Sport, men med litt redusert effekt (tyve hk ved 2100 omdreininger) og toppfart 72 km/t.
1922
B2 Caddy. 22 hk ved 2100 omdreininger og toppfart 90 km/t.
Baker og Norman. B2-varebiler med 1,4 m langt og 1,2 m høyt lasterom.
5CV Type C. Denne modellen er så enkel og grei å
ha med å gjøre, at den blir damenes bil. Blir kallet "den lille sitronen" ettersom de fleste har sitrongul lakk.
Citroën bruker enormt med midler på reklame,
mellom annet får han laget 150.000 veiskilt med Citroën-navnet og -emblemet på,
og disse blir satt opp over hele Frankrike.
1923
Citroën begynner produsere store mengder lekebiler, naturligvis
tro kopier av de store Citroënene. Den første er le Torpédo B2 10 HP.
De første ordene ungene skal lære seg, er Mama, Papa og Citroën!
1924
B10 erstatter B2. Det er mye samme bilen, men nå helt i metall.
1925
B12, med bremser på alle fire hjulene.
Citroën kjøper Automobiles Mors. Og det er slutten for dette merket.
1926
B14 og B15.
1927
B14F, B14G og B18.
1928
B14G Caddy, C4 og C6. C6 er
første Citroën med sekssylindret motor.
1929
C6E, C6F og C61. C61 er lastebil.
1931
C6 CGL, luksusmodell.
1931
C4G og C6G, begge med myke motorfester, for å redusere vibrasjoner.
|