André Citroën
før bilproduksjonen
1878
Paris: Lévie Citroën fra Nederland og Macha Kleinan fra Polen
får sønnen
André Gustave Citroën.
Han vokser opp
i familiebedriften som handlar med diamanter, og har det
bra romslig, økonomisk sett.
1902
Citroën starter sammen med to skolekamerater fabrikasjon av spesielle
tannhjul. Han kjøpte patentet
i Polen en gang han var på besøk hos søsteren der.
Firmaet får senere (i 1912) navnet Société Anonyme des Engrenages
Citroën, og gjør det godt, med salg til tungindustri over hele Europa.
Citroën-emblemet består av to tenner fra et slikt tannhjul.
1906
Dette året blir Citroën
konsulent
på bilfabrikken
Mors.
Senere (i 1908) blir han styreformann og greier i løpet av en
tiårsperiode å få til en betydelig økning av produksjonen. Men det blir likevel aldri som i fabrikken sine
glansdager.
1913
Citroën besøker Ford-fabrikken i Dearborn.
1914
To måneder før krigen gifter Citroën seg
med Georgina Bingen.
Første verdskrig bryter ut, og Citroën bygger en bombefabrikk som produserer like
mange granater som alle de andre bombefabrikkene i Paris til sammen.
|