CX
ingen over, ingen ved siden
1974
Citroën har økonomiske problemer, noe som fører til at Automobiles
Citroën og
Automobiles Peugeot
blir slått sammen.
Eller rettere sagt: Peugeot overtar nesten halvparten av aksjene i Citroën, og to år etter nesten alle.
Citroën blir
ikke lagt ned (men SM'en skal bort!!!), men blir vel etter hvert Peugeot-biler med Citroën-logo.
Heldigvis får de største modellene beholde hydraulikken.
GS Birotor.
CX 2000 blir lansert, ferdigutviklet akkurat i tide før Peugeot tar over styringen.
Den siste ekte MichelinCitroën; den siste bil designet av et helt uavhengig Citroën Bureau d'Etudes.
Senere (i 1985) gjort om til Peugeot innvendig og delvis utvendig.
(Forøvrig ikke noe galt sagt om Peugeot, det er et godt gammelt merke.)
1975
CX 2200.
CX 2200 Diesel.
C-matic (halvautomatisk gearkasse) på CX 2200.
CX: "Car of the Year", "Safety Prize" og "Car Styling Award".
1976
CX 2000 break og CX 2200 Diesel break, stasjonsvogner.
CX Prestige. Forlenget berline-modell med ekstra god plass til baksetepassasjerene.
CX 2400 erstatter CX 2200.
1977
CX 2400 GTI erstatter CX 2200.
1978
CX 2500 Diesel erstatter CX 2200 Diesel. CX 2500 D er verdens raskeste dieselbil uten turbo.
Visa. (Basert på Peugeot 104.)
1979
Méhari 4x4. Syv gear fremover, 602 cm³, 29 hk ved 2750 omdreininger og toppfart på 100 km/t.
CX Reflex og CX Athena erstatter CX 2000.
CX Limousine, dieselvarianten av Prestige.
CX Prestige kommer med armering (ekstrautstyr).
1980
2CV Charleston.
1981
Visa II erstatter Visa.
1982
CX 20 erstatter CX Reflex, og CX 20 TRE erstatter CX Athena.
GSA X1 erstatter GSA Club.
Visa GT erstatter Visa II Super X.
BX.
1983
CX 25 RD Turbo og CX 25 TRD Turbo, både som berline og break.
1984
Visa Diesel.
Cl5E og Cl5D, varebiler som kan frakte 570 kg.
CX 25 GTI Turbo.
1985
Visa GTI.
BX break.
CX2, 86-modell. Den siste ekte Michelin-Citroën blir nå delvis
forandret til Peugeot. Innvendig er det vel bare
rattet, konsollen som instrumentene er plassert i og plasseringen av tenningslåset som er igjen av særpreget.
Utvendig forsvinner de fine støtfangerne, erstattet av plast.
Men fortsatt er det kun en vindusvisker, hydraulisk nivåregulering, luftfjæring
(stivere ),
Diravi (uforandret ),
og like kraftige bremser (etter hvert med ABS ).
1986
AX.
1987
AX Sport.
BX 19 GTI, med 16 ventiler.
1989
BX 4x4 og BX 4x4 Evasion.
XM, bilen som skal erstatte CX serie 2, men uten på noen måte å klare det.
Minner vel mere om BX.
1990
XM blir årets bil.
Produksjonen av 2CV blir lagd ned.
1991
ZX.
Produksjonen av CX2 blir lagt ned.
XM break.
|