Forsiden
Diverse
AUTOMOBILES CITROËN
Høgnorsk English

Automobiles Citroën — 1 2 3 4 5 6











CX

CX

— ingen over, ingen ved siden



1974

Citroën har økonomiske problemer, noe som fører til at Automobiles Citroën og Automobiles Peugeot blir slått sammen. Eller rettere sagt: Peugeot overtar nesten halvparten av aksjene i Citroën, og to år etter nesten alle.
Citroën blir ikke lagt ned (men SM'en skal bort!!!), men blir vel etter hvert Peugeot-biler med Citroën-logo. Heldigvis får de største modellene beholde hydraulikken.
GS Birotor.
CX 2000 blir lansert, ferdigutviklet akkurat i tide før Peugeot tar over styringen. Den siste ekte Michelin–Citroën; den siste bil designet av et helt uavhengig Citroën Bureau d'Etudes. Senere (i 1985) gjort om til Peugeot innvendig og delvis utvendig. (Forøvrig ikke noe galt sagt om Peugeot, det er et godt gammelt merke.)



1975

CX 2200.
CX 2200 Diesel.
C-matic (halvautomatisk gearkasse) på CX 2200.
CX: "Car of the Year", "Safety Prize" og "Car Styling Award".



1976

CX 2000 break og CX 2200 Diesel break, stasjonsvogner.
CX Prestige. Forlenget berline-modell med ekstra god plass til baksetepassasjerene.
CX 2400 erstatter CX 2200.



1977

CX 2400 GTI erstatter CX 2200.



1978

CX 2500 Diesel erstatter CX 2200 Diesel. CX 2500 D er verdens raskeste dieselbil uten turbo.
Visa. (Basert på Peugeot 104.)



1979

Méhari 4x4. Syv gear fremover, 602 cm³, 29 hk ved 2750 omdreininger og toppfart på 100 km/t.
CX Reflex og CX Athena erstatter CX 2000.
CX Limousine, dieselvarianten av Prestige.
CX Prestige kommer med armering (ekstrautstyr).



1980

2CV Charleston.



1981

Visa II erstatter Visa.



1982

CX 20 erstatter CX Reflex, og CX 20 TRE erstatter CX Athena.
GSA X1 erstatter GSA Club.
Visa GT erstatter Visa II Super X.
BX.



1983

CX 25 RD Turbo og CX 25 TRD Turbo, både som berline og break.



1984

Visa Diesel.
Cl5E og Cl5D, varebiler som kan frakte 570 kg.
CX 25 GTI Turbo.



1985

Visa GTI.
BX break.
CX2, 86-modell. Den siste ekte Michelin-Citroën blir nå delvis forandret til Peugeot. Innvendig er det vel bare rattet, konsollen som instrumentene er plassert i og plasseringen av tenningslåset som er igjen av sær­preget. Utvendig forsvinner de fine støt­fangerne, erstattet av plast. Men fortsatt er det kun en vindus­visker, hydraulisk nivå­regulering, luft­fjæring (stivere), Diravi (uforandret), og like kraftige bremser (etter hvert med ABS).



1986

AX.



1987

AX Sport.
BX 19 GTI, med 16 ventiler.



1989

BX 4x4 og BX 4x4 Evasion.
XM, bilen som skal erstatte CX serie 2, men uten på noen måte å klare det. Minner vel mere om BX.



1990

XM blir årets bil.
Produksjonen av 2CV blir lagd ned.



1991

ZX.
Produksjonen av CX2 blir lagt ned.
XM break.








KILDER • Citroen.com—History • Jon Pressnell: Citroën DS



Opp Valid XHTML 1.0 Transitional