Hjul på ville veier
DET VAR VEL rundt 1996: Jeg gikk i tanker om å skifte ut Pallasen med en break.
Gearkassen i Pallasen var begynt å lage et forferdelig spetakkel, og jeg hadde lyst på mere plass.
For barnevognen var tungvindt å få inni, den måtte først klappes flat, og så måtte hjulene av.
Og det ble også mye annet pikkpakk å dra på når en hadde små.
|
|
--
Prøveturen
En lokal forhandler hadde en 86-modell stående, og jonsokaften skulle vi prøvekjøre.
Vi trillet barnevognen rett inn,
og la avgårde hele familien. Men det var ikke lenge før vi syntes det ble en merkelig vibrasjon
i bilen. Og så, i det vi kjørte forbi en treg bobil i en slakk og oversiktelig høyresving,
fikk vi se et hjul fare sprettende langt bortetter en slåttemark. Bilen ble brått svært lav på
venstre sida foran, og det kom en forferdelig gnistesprut. I stedet for å bremse ned, valgte jeg å fortsette,
og svingte meg inn på en sidevei til venstre litt lengre fremme. Da hadde CX'en sakket farten så mye
at den stoppet av seg selv.
--Ut for å inspisere, og helt korrekt; intet
forhjul, men derimot en helt nedslipt bremseskive! (Den hadde gjort jobben,
nemleg bremset ned farten
)
|
|
--Rett etterpå kom det én i full fart for å hjelpe til.
Han hadde sett det hele fra
verandaen sin, og hadde nok fått ettermiddagskaffen i vrangstrupen. I bilen hadde han
to lave jekker, og ved hjelp av dem fikk vi heist opp CX'en. Vi fant rikelig med
hjulbolter oppi reservehjulet, og fikk forhjulet på plass igjen.
--Mens vi drev på, kom bobilen tuslende tilbake.
Den kikket fælt, og så kjørte den igjen.
--Vi takket hjelpesmannen så mye, og så bar det i sakte
fart tilbake til forhandleren. Der ble det til å lesse
barnevogn og diverse pikkpakk tilbake i Pallasen (som nå virket ekstra trang), og gi seg avgårde
til jonsokfeiring igjen.
|
|
--
Hvorfor løsnet hjulet?
På vårparten hadde forhandleren skiftet til sommerdekk, men ikke funnet hjulboltene
til disse (lettmetallfelger), og
satt i de alt for korte boltene som sto i stålfelgene. I tillegg manglet det to bolter, så de hadde satt i bare
fire i hvert forhjul. Måtte jo gå galt. I en vanlig bil ville en kjent vibrasjonene i rattet, men det
gjør en jo ikke på en CX!
--Jeg kjøpte breaken, og var godt fornøyd med den (selv
om det var serie to;). Men i begynnelsen måtte
jeg stadig ut for å kontrollere
at hjulboltene satt fast (for konen syntes rett som det var at ett
eller annet begynte å vibrere
. ).
* * *
|
|