Attende
Diverse
HJUL PÅ VILLE VEIER
Høgnorsk


Hjul på ville veier

Blomster

DET VAR VEL rundt 1996: Jeg gikk i tanker om å skifte ut Pallasen med en break. Gear­kassen i Pallasen var begynt å lage et for­ferdelig spetakkel, og jeg hadde lyst på mere plass. For barne­vognen var tungvindt å få inni, den måtte først klappes flat, og så måtte hjulene av. Og det ble også mye annet pikk­pakk å dra på når en hadde små.

--
Prøveturen
En lokal for­handler hadde en 86-modell stående, og jonsok­aften skulle vi prøve­kjøre. Vi trillet barne­vognen rett inn, og la avgårde hele familien. Men det var ikke lenge før vi syntes det ble en merkelig vibrasjon i bilen. Og så, i det vi kjørte forbi en treg bobil i en slakk og over­siktelig høyre­sving, fikk vi se et hjul fare sprettende langt bort­etter en slåtte­mark. Bilen ble brått svært lav på venstre sida foran, og det kom en for­ferdelig gniste­sprut. I stedet for å bremse ned, valgte jeg å fort­sette, og svingte meg inn på en sidevei til venstre litt lengre fremme. Da hadde CX'en sakket farten så mye at den stoppet av seg selv.
--Ut for å inspisere, og helt korrekt; intet forhjul, men derimot en helt nedslipt bremse­skive! (Den hadde gjort jobben, nemleg bremset ned farten… )


--Rett etter­på kom det én i full fart for å hjelpe til. Han hadde sett det hele fra verandaen sin, og hadde nok fått etter­middags­kaffen i vrang­strupen. I bilen hadde han to lave jekker, og ved hjelp av dem fikk vi heist opp CX'en. Vi fant rikelig med hjul­bolter oppi reserve­hjulet, og fikk for­hjulet på plass igjen.
--Mens vi drev på, kom bo­bilen tuslende tilbake. Den kikket fælt, og så kjørte den igjen.
--Vi takket hjelpes­mannen så mye, og så bar det i sakte fart tilbake til for­handleren. Der ble det til å lesse barne­vogn og diverse pikk­pakk tilbake i Pallasen (som nå virket ekstra trang), og gi seg avgårde til jonsok­feiring igjen.
--
Hvorfor løsnet hjulet?
På vårparten hadde for­hand­leren skiftet til sommer­dekk, men ikke funnet hjul­boltene til disse (lettmetall­felger), og satt i de alt for korte boltene som sto i stål­felgene. I tillegg manglet det to bolter, så de hadde satt i bare fire i hvert for­hjul. Måtte jo gå galt. I en vanlig bil ville en kjent vibra­sjonene i rattet, men det gjør en jo ikke på en CX!
--Jeg kjøpte breaken, og var godt fornøyd med den (selv om det var serie to;). Men i begynnelsen måtte jeg stadig ut for å kontrollere at hjul­boltene satt fast (for konen syntes rett som det var at ett eller annet begynte å vibrere…. ).


* * *



Opp Valid XHTML 1.0 Transitional