Maserati startet i 1914 i Bologna, Italia, med racing som hovedinteresse.
Det var skiftende eierskap opp gjennom årene, og i 1968 kjøpte Citroën Maserati.
I perioden Citroën sto som eier ble det produsert en del modeller med Citroën-deler, samt
at Citroën laget sin egen SM med 6-sylindret Maserati-motor.
Bora (1971) var en to-seter med midtmontert V8-motor og Citroën-bremser.
Hydraulikken ble også brukt til heving/senking av lyktene og førersetet, samt justering av pedalplasseringen.
Merak (1972) var en to pluss to-seter med midtmontert V6-motor (den samme som ble brukt i SM, men på tre liter)
og Citroën-bremser. Ratt og dashboard var også i begynnelsen det samme som i SM.
Khamsin (1973) var en to pluss to-seter med frontmontert V8-motor og Citroën-bremser, samt Diravi og hydraulisk clutch.
I 1973 ble Maserati overtatt av den italienske stat, og det var deretter flere eiere, som Fiat og Ferrari.