1
|
Bilen gir gass av seg selv, spesielt når den går på tomgang.
|
Dette skyldes sannsynligvis at en membran i maksmengderegulatoren i dieselpumpen har sprukket. Da kommer det diesel inn i luftslangen som går til
luftmanifolden.
|
LES MERE
|
2
|
Motoren stopper under kjøring, eller fusker, eller vil ikke starte.
|
Dette kan skyldes feil på stoppventilen på dieselpumpen.
|
LES MERE
|
3
|
Motoren går ujevnt.
|
Dette kan skyldes at du får luft i dieselen. Sett på gjennomsiktige slanger før filteret,
og mellom filteret og pumpen (og evt. forvarmeren, dersom den er tilkoblet).
Luft filteret og pumpen,
start motoren og se om der kommer luftbobler i noen av slangene.
(Du må ikke kjøre med de gjennomsiktige slangene.)
|
|
4
|
Motoren mister draget når du gir mye gass, og det kommer da også store mengder brunsort røk fra eksosen.
|
Du trenger sannsynligvis nytt luftfilter.
|
LES MERE
|
5
|
Det lekker diesel fra baksiden (mot torpedoveggen) av dieselpumpen.
|
Sannsynligvis har begge membranene på maksmengderegulatoren sprukket.
|
LES MERE
|
6
|
Det lekker diesel ved høyre forhjul.
|
Lekkasjen kommer sannsynligvis fra simmerringen på dieselpumpen.
|
LES MERE
|
7
|
Motoren stopper, og vil ikke starte igjen.
|
Dette kan skyldes at registerremmen har røket.
|
LES MERE
|
8
|
Det kommer "klikkende" ulyder fra motoren.
|
Dette kan skyldes at ventilene trenger justering.
|
LES MERE
|
9
|
Bilen forbruker mye kjølevæske, og det er et gråhvitt belegg på undersiden av oljepåfyllingslokket.
|
Kjølevæsken kommer inn i oljen; du må sannsynligvis skifte toppakningen.
|
LES MERE
|
10
|
Motoren koker.
|
Du har sannsynligvis for lite kjølevæske.
|
LES MERE
|
11
|
Treg gasspedal.
|
Det kan være at lydisolasjonen under panseret har løsnet, slik at den hekter seg fast i gasshendelen på dieselpumpen.
|
|