Attende
Motor
SIMMERRING
Høgnorsk English



Problem

Det renner ut diesel fra pumpen og ned på registerremmen. Er vanskeleg å se, men det blir kraftig diesellukt på høyre siden av bilen. Det blir også mistenkelig rent på undersiden.
Dieselen kan skade det nedre motorfestet.

Skaff deg minst TO nye simmerringer, i tilfelle du ødelegger den første du setter i (fordi du kakker den for langt innover).

Skifting av simmerring

  1. Løsne hjulboltene på høyre forhjulet.
  2. Jekk opp bilen på høyre siden foran og sett den på bukker.
  3. Ta av hjulet.
  4. Skru av gummidekselet.
  5. Skru av plastdekselet (hold rede på skruene). Nå ser du registerremmen og drivremmen til dieselpumpen.
  6. Lag et tydelig merke på hjulet som er festet til dieselpumpen og attmed et sted, slik at du får remmen på igjen i nøyaktigt samme stilling (viktig!).
  7. Løs strammehjulet, dytt det sammen og stram til.
  8. Ta av remmen til dieselpumpen.
  9. Ta av hjulet som sitter på pumpen. NB! Vær FORSIKTIG når du tar av dette hjulet, ellers skader du pumpen! Hjulet må trekkes rett ut med motpress på akslingen. (Du skal aller helst bruke den spesielle avtrekkeren.)
  10. Fjern evt. plastdeksel.
  11. Stikk et tynt skrujern gjennom den gamle ringen og bend den forsiktig ut.
  12. Smør et tynt lag med grease på den nye simmerringen, og kakk den FORSIKTIG på plass: Pass på at du ikke får den for langt inn!!!
  13. Sett på plastdekselet (dersom du har det).
  14. Monter hjulet på pumpen.
  15. Sett på remmen.
  16. Løsne strammehjulet slik at det strammer remmen, og lås det.
  17. Kontroller at hjulet på pumpen står i riktig stilling.
  18. Skru på plastdekselet.
  19. Skru på gummidekselet.
  20. Sett på igjen forhjulet.


Avtrekkar Tegningen er lånt fra service- manualen til Citroën CX Avtrekkeren.

Avtrekkar 2
Kanskje kan du lage din egen avtrekker av en kraftig metallbøyle med påsveist mutter.




Opp Valid XHTML 1.0 Transitional