Er den brukte oljen like blank og fin som da den var ny?
Ikke bra.
Blir oljen sort?
Det er bra, for da betyr det at oljen har tatt med seg urenheter.
|
|
Motorolje
MOTOROLJEN er viktig å passe godt på. Den skal smøre, ta med seg urenheter, og i en viss grad kjøle.
Bytt olje og oljefilter tilstrekkelig ofte, og bruk olje av god kvalitet.
Dieselmotorer og turbo stiller ekstra høye krav til oljen.
Pass alltid på, hver gang du starter, å ikke gi gass før bilen har heist seg opp.
Det er nemlig svært viktig å ikke belaste motoren
før oljen har begynt å sirkulere skikkelig.
|
|
Når du skal fylle på olje, se på undersiden av lokket.
Har det et krémaktigt gråhvitt belegg, må du sannsynligvis skifte toppakningen.
Et annet varsel om defekt toppakning, er når kjølevannet minker og oljen stiger.
|
|
|
10W forteller hvor tyktflytende oljen er ved 18°C. Til høyere tall, til tykkere olje.
Bor du på en kald plass, bør du bruke 5W-olje vinterstid, motoren vil da få raskere smøring ved kaldstart.
30 forteller hvor tyktflytende oljen er ved 100°C.
Bruker motoren olje når du har på 30-olje, kan du forsøke å skifte til 40-olje, som er tykkere. Det kan
også hjelpe å skifte til tykkere olje om du får blårøk fra eksosen når du starter motoren.
|
|
Du bruker naturligvis motorvarmer hele vinteren?
|
|
|
Skal du ha lurium i oljen?
Kanskje, kanskje ikke. Det kan fungere stikk mot sin hensikt, om luriumet og oljen ikke passer sammen.
|
|
|
Kontroll
Ikke stol for mye på måleren inne i bilen (dersom den i det hele fungerer).
|
|
Bilen må være parkert på flatt underlag, og motoren må være kald.
Dra opp peilepinnen og tørk av den med et papir.
Sett den i igjen og vent litt.
Dra den opp igjen, og les av oljenivået. Det skal være mellom de to målestrekene.
Er det for lite fyller du på litt, er det for mye tapper du ut litt.
NB! Det er svært viktig at nivået ikke er over den øverste streken.
|
|
Hvor ofte?
Minimum hver helg.
Du kan forøvrig aldri kontrollere nivået for ofte.
|
|
Oljeskift
Oljefilter til CX diesel.
Bunnpluggen løsner du enklest med en stor wisegriptang.
|
|
- Motoren må være varm eller lunken.
- Heis bilen opp i øverste stilling og sett bukker under de fremre jekkfestene (og gjerne også
under de bakre om den har det med å sige fort ned igjen).
- Dra peilepinnen litt opp og løs oljepåfyllingslokket.
- Tapp ut oljen
(pass på å ikke brenne deg; bruk f.eks. vinterforede arbeidshansker).
- Ta av det gamle
oljefilteret (du må kanskje bruke oljefiltertang).
- Fyll det nye oljefilteret med ny olje.
- Vent en times tid slik at motoren får renne godt fra seg.
- Sett på ny pakning (kopperskive) og skru fast bunnpluggen.
- Tøm oljen ut av det nye filteret (hvis det skal monteres opp-ned), stryk olje på pakningen, og skru det på
til pakningen såvidt tar borti. Stram deretter ¾ omdreining.
- Fyll på ny olje.
- Vent 5 minutter, og kontroller nivået.
- Start motoren, og kontroller at du ikke har lekkasjer (bunnpluggen, bunnpannen, oljefilteret).
- Fjern bukkene og sett bilen i normalstilling.
- Skriv ned kilometerstand og oljetype, og at oljefilteret er skiftet.
Husk hansker (ikke latex) og vernebriller!
|
|
Hvor ofte?
Olje minimum to ganger i året: Sent på høsten og tidlig om våren, uavhengig av kjørelengde.
Har du veldig mye småkjøring om vinteren, og du ikke bruker motorvarmer, bør du også
bytte èn gang midt på vinteren.
Oljefilter bør byttes en gang i året på bensinmotorer, og to ganger i året
på dieselmotorer.
|
|
Motorolje |
BENSIN 2L M20/616 |
BENSIN 2.2L M22/617 |
BENSIN 2.4L M23/623 |
BENSIN 2.4L M23/622 |
Mengde |
4,65 liter |
4,65 liter |
4,65 liter |
4,65 liter |
Differanse min/maks på peilepinnen |
1,1 liter |
1,1 liter |
1,1 liter |
1,1 liter |
|
|
Motoroljetype |
DIESEL M25/660 |
BENSIN 2L 829.A5 |
BENSIN 2.2L J6T.A500 |
BENSIN 2.5L M25/659 |
Ned til 16°C |
TOTAL SUPER DIESEL 15 W 40 |
|
|
|
Under 12°C |
TOTAL RUBIA - S - 10 W |
|
|
|
|
|
|
|
|
Oljefilter |
|
|
|
|
Type |
Purflux LS 483 |
Purflux LS 468 |
Purflux LS 468 |
Purflux LS 468 |
|
|
|
|
|
Motoroljemengde |
|
|
|
|
Totalt |
|
|
|
|
Oljeskift m/ filter |
5,6 liter |
5,25 liter |
5,25 liter |
5,3 liter |
Oljeskift |
5,0 liter |
5,0 liter |
5,0 liter |
4,6 liter |
Differanse min/maks på peilepinnen |
0,9 liter |
1,5 liter |
1,5 liter |
1,1 liter |
|
|
Motoroljetype |
DIESEL TURBO 1 M25/648 |
DIESEL TURBO 2 M25/669 |
BENSIN TURBO 1 M25/662 |
BENSIN TURBO 2 M25/666 |
Ned til 16°C |
TOTAL SUPER DIESEL 15 W 40 |
15 W 40 |
|
|
Under 12°C |
TOTAL RUBIA - S - 10 W |
10 W 30 |
|
|
|
|
|
|
|
Oljefilter |
|
|
|
|
Type |
Purflux LS 483
Fram PH 4826 |
Purflux LS 483
Fram PH 4826 |
Purflux LS 468 |
Purflux LS 468 |
|
|
|
|
|
Motoroljemengde |
|
|
|
|
Totalt |
|
6,0 liter |
|
|
Oljeskift m/ filter |
5,6 liter |
5,5 liter |
5,25 liter |
5,25 liter |
Oljeskift |
5,0 liter |
4,8 liter |
4,6 liter |
4,6 liter |
Differanse min/maks på peilepinnen |
0,9 liter |
1,8 liter |
1,1 liter |
1,1 liter |
|
|
|