Bruk olje som er beregnet på turbo, og skift olje og oljefilter tilstrekkelig ofte.
Oljefilter må skiftes hver gang du skifter olje.
|
|
Turbo
En motor uten turbo må suge i seg luften den trenger til forbrenning, mens
på en motor med turbo vil turboen presse en større mengde luft inn i motoren.
Dermed får motoren mer krefter.
En stor turbo (T1) vil først
begynne å fungere bra etter at motoren har fått et visst turtall (trenger tid på å spinne seg opp i fart).
En mindre turbo derimot (T2), vil begynne å fungere på lavere turtall, ettersom den har mindre masse.
Den vil spinne seg raskere opp i fart.
Når du parkerer er det svært viktig at motoren får gå et halvt
minutt på tomgang, slik at turboen får tid til å roe seg ned.
Og har du kjørt med høyt
turtall siste minuttene før du stopper, bør du vente minst ètt
minutt med å slukke motoren,
slik at oljen får tid til å kjøle ned turboen.
|
|
Maks. lufttrykk |
Mbar |
T1 diesel |
720 |
T2 diesel |
470 |
T1 bensin |
800 |
T2 bensin |
440 |
|
|
Maks. o/min. |
O/min. |
T1 |
110.000 |
T2 |
150.000 |
|
|
Maks. temperatur |
°C |
T1 |
750 |
T2 |
1000 |
|
|
Oljetrykk |
Bar |
T1 / T2 |
0,7-2,1 |
|
|
|