Forsiden
Motor
TURBO
Høgnorsk English



• Bruk olje som er beregnet på turbo, og skift olje og oljefilter tilstrekkelig ofte.
• Oljefilter må skiftes hver gang du skifter olje.

Turbo

   En motor uten turbo må suge i seg luften den trenger til forbrenning, mens på en motor med turbo vil turboen presse en større mengde luft inn i motoren. Dermed får motoren mer krefter.
   En stor turbo (T1) vil først begynne å fungere bra etter at motoren har fått et visst turtall (trenger tid på å spinne seg opp i fart). En mindre turbo derimot (T2), vil begynne å fungere på lavere turtall, ettersom den har mindre masse. Den vil spinne seg raskere opp i fart.

   Når du parkerer er det svært viktig at motoren får gå et halvt minutt på tomgang, slik at turboen får tid til å roe seg ned. Og har du kjørt med høyt turtall siste minuttene før du stopper, bør du vente minst ètt minutt med å slukke motoren, slik at oljen får tid til å kjøle ned turboen.


Maks. lufttrykk Mbar
T1 diesel 720
T2 diesel 470
T1 bensin 800
T2 bensin 440
Maks. o/min. O/min.
T1 110.000
T2 150.000
Maks. temperatur °C
T1 750
T2 1000
Oljetrykk Bar
T1 / T2 0,7-2,1


Funksjon                                


   Turboen består av to turbiner på en felles aksling. Den ene turbinen blir drevet av eksosen, og den andre presser luft inn i motoren.
   Akslingen blir tilført olje under trykk, for å smøre og kjøle ned. Temperaturen kan nemlig bli svært høy.
   Blir trykket for høyt, åpner wastegateventilen. Dermed kan trykket bare nå en viss høyde.
   På turbo 2 er det også ladeluftkjøler, en slags luftradiator som kjøler ned luften fra turboen til motoren.






Opp Valid XHTML 1.0 Transitional