Attende
Diverse
CITROËN—HISTORIER
Høgnorsk

En sann story

  Det var polarn som hade Stockholms värsta taxi, en jättejänkare med flera kubikmeters motor för så där en tio-femton år sedan. Han stod vid ett stopptecken i Vallentuna på väg tom mot stan när det passerar en gubbe med hatt i en gammal ID eller DS Cittra. Inga problem, honom drar jag direkt på första bästa raka, tänkte polarn men till sin fasa kan han inte hålla gubbens tempo i kurvorna och måste använda rakorna för att acca ikapp. Till råga på allt verkade inte gubbens bromsljus fungera, de tändes inte en enda gång. Polarn lyckades dock hålla gubben inom synhåll och så småningom kom man till Täby Kyrkby och en 50-skylt. Då tändes gubbens bromsljus.

”Sluggo“
Automobil


Slaghole

  Dette skal visstnok vera ei sann historie:

  Ved porten til ein arbeidsplass var der ei djup hole, dekka av grumsete gjørmevatn under vedvarande langvarigt regnvêr. Alle visste um henne, og køyrde varsamt gjenom.

  Men so ein dag var det ein som sat på i CX'en til ein arbeidskamerat. –Aha, tenkte han då dei køyrde inn gjennom porten i bra fart, –no har dei ordna hola!

  Dagen etter kom han i eigen bil og svarva seg gjenom. Og øydelagde framstillingen sin.


Helge
leirdal.info


CX — "flybilen"

  ... Det var noen få kilometer igjen nå, og siden ingen av oss hadde sleper ba jeg dem stige inn og bli med oss til utgangspunktet.

  Vi satte oss i bevegelse og med varmen på fullt fikk kona snakketøyet i gang ganske snart. Vi ble selvfølgelig priset i høye toner fordi vi hadde skjønt at de hadde problemer [med lyset på bilen]. Ja, så snakket vi om vær og vind da inntil vi nærmet oss punktet hvor de hadde startet. Jeg bremser opp fint og taxer bak opp i avkjøringen og åpner døren for kona. Da er det hun utbryter: "Ja, no lurer eg på ka dæm tenke. Nettopp e vi dratt og så kommer vi tilbake... med fly!"


1084 Knut
Gasskula nr 16


Vinter

  Fordelen CXen har på vinterføre er at den er så tung i fronten at forhjulene får grep nesten uansett. Du skal ha dårlige dekk og være en dårlig sjåfør dersom du ikke klarer å komme deg frem med CX. Har du i tillegg kjetting i bagasjerommet, kan du gi deg i kast med ren is. I desember i fjor måtte jeg hjelpe diverse biler ut en islagt skogsvei der selv 4-hjuls­trekkerne måtte gi tapt. Etter å ha fått ut disse bilene, tuslet jeg innover med CXen med kjetting. Ingen problem overhodet.

Black Lemon
Norsk CX-forum 2004


I grøfti

  Ein vinterdag klarde eg å rygga meg ned i ei gryft i tunet til broderen (han hadde brøyta utom vegakanten). Då han kom og fekk sjå CX'en som låg der, nesten velta i grøfti, var han fyrst meint på å henta Subaruen for å draga meg laus, men rista so på hovudet og gjekk for å henta ein traktor i staden. Då han kom med den, hadde eg heist opp CX'en og komi meg laus att ved eigi hjelp!


Helge
leirdal.info


"Heilt roleg"

  Det var like etter at eg hadde skifta til Comfort-kuler. Me susa avgarde i vanleg lande­vegsfart, då eg spurde deim i baksetet:

  —Merkar de at me hev fenge mjukare fjøring?

  —Nei, merkar ingen ting. Bilen er heilt roleg.


Helge
leirdal.info


Fossefall

  Soltaket på min Pallas -83 vart etter kvart meir problematisk enn kjekt. Etter kraftigt regnvêr tømde det ei halv bytte vatn ned i nakken på meg i fyrste nedyverbakken. Konse­kvent! Rett innanfyr skjortekragen og ned i buksa.
  Konstruktørane hjå Citroën må ha jobba hardt for å få til akkurat denne detaljen! Etter kvart lærde eg meg å parkera bilen med snuten i nedyverbakke, for å unngå magasinering av vatn uppi taket. (Skulde nok helder ha staka upp drenerings- kanalane;)

Helge
leirdal.info


Middag

  For et par år siden hadde vi en lengre ferie reise med CXen. Siden å kjøre en CX er mer behagelig en å sitte på en cafe kjøpte vi aluminiumsfolie. Stoppet ved en butikk og kjøpte råvarer. Pakket de inn i aluminiumsfolie som vi anrettet oppå motoblokka. 40 Minutter og 50 kilometer senere var det bare å forsyne seg med alskens delikatesser. 80 grader er ikke all verden så vi spekulerer i en løsning med beholder ved manifolden. Men det får bli et annet år. Hmm grønsaker ved manifold. Pølser og fisk ved blokka.
  Jeg skal love deg Tyskerene og de andre på rasteplassen glodde da vi åpnet panseret på doningen (som var sirlig oppred med seng bak) og forsynte oss av maten under panseret. Hengte opp gardinene og tok middagsluren
  CX gal? Muligens...

Citroencx
Norsk CX-forum 2004




Opp Valid XHTML 1.0 Transitional