Forsiden
Motor
MELLOMGASS
Høgnorsk English

Mellomgass

  1. Clutchen inn
  2. Gearspaken i fri
  3. Clutchen ut
  4. Gi gass (mellomgass)
  5. Clutchen inn
  6. Gearspaken i gear

  Dette må vanligvis gjøres rimelig fort.

  Det går fint an å leve med en usynkron gearkasse, og du slipper da også å låne bort bilen. Og jeg kom til å tenke på noe jeg leste på denne nettsiden:

  «A car with a manual transmission literally needs you in a way an automatic doesn't. Like the bond that a horse and its rider form when things are in sync, you, too, will feel the pleasure of the relationship that develops between you and your manual-transmission car.»

  Han som skrev dette skulle prøvd en usynkron kasse; da ville han virkelig følt at båndene ble tette.  
  En annen ting — når jeg tar igjen syklister hender det ikke rent sjelden at jeg må geare ned, og med all denne voldsomme gassingen; tror de da at jeg er irritert? Kanskje skal jeg rulle ned ruten når jeg kjører forbi og rope at jeg ikke er sint?  

• Det som står på denne siden er basert på mine erfaringer med TRD1. Kanskje vil det være annerledes på andre modeller.

• Synkroniseringsringene kan bli ødelagt dersom du bruker feil gearolje.

• Kanskje kan denne oljen hjelpe mot dårlig synkronisering?
Omega 690

Mellomgass med kald motor

  Når du skifter fra første til andre gir du mye mellomgass og fra andre til tredje litt mellomgass.

  Når du skifter nedover gir du mye mellomgass.

I stedet for å skifte fra første til andre kan du prøve å skifte direkte fra første til tredje uten mellomgass (du må da gi en del gass i første gear slik at bilen kommer opp i bra fart før du skifter).

Mellomgass med varm motor

  Når du skifter oppover trenger du ikke gi mellomgass, du bare lar turtallet gå ned og gearer rolig.

  Når du skifter nedover gir du mye mellomgass.




Opp Valid XHTML 1.0 Transitional