Problem
Det blir for varmt i kupéen.
Pass først og fremst på at denne
klaffen kan åpne seg helt,
slik at du får inn tilstrekkelig med friskluft.
(Mange kjører rundt med denne låst i halvåpen stilling uten å vite det,
og så klager de over at CX'en har så dårlig ventilasjonsanlegg
:(
|
|
CX'en kan bli svært varm inni sommerstid om utetemperaturen er høy.
Dette skyldes hovedsakelig store glassflater, og at det kommer varme inn gjennom torpedovegg og gulv.
Så det kan være lurt å varme/lydisolere torpedoveggen og
gulvet godt; kupéen vil jo da også holde bedre på varmen vinterstid.
Og du kan legge 8mm brannsikker filt inni taket, og på Berline også lime det
samme på veggen mellom bagasjerommet og kupéen.
Når det gjelder glassflatene kan du ha vindussokker på rutene
i bakdørene, og på Berline kan du ha rullegardin i bakruten.
Oppstart i glovarm bil
- Når du skal inn i en veldig varm bil er det best å sette opp alle dørene
noen minutter først; på Breaken også bakluken.
- Mens du lufter ut kan du skru på tenningen (på dieselbil må du
vri nøkkelen litt mot klokken igjen slik at
glødingen blir koplet ut) og sette kupéviften på fullt.
På den måten får du bort den glovarme luften inni ventilasjonsanlegget, slik at det
blåser ikke fullt så varm luft når du begynner å kjøre.
- Dersom rattet og gearknotten fortsatt er glovarme kan du bruke hansker.
- Ha golvmattene (og evt. nakkestøttene) liggende i fryseren (i en plastsekk).
Da vil de fungere som kjøleelementer når du starter turen.
Parkering i solsteken
- Parker i skyggen når du kan. Men husk at skyggen flytter på seg, slik at når du kommer tilbake til bilen
står den kanskje i solen (om du har feilberegnet;).
- Må du parkere i solsteken setter du bilen slik at solen er i området mellom klokken 3 og 6.
- Du kan dekke frontruten, eller evt. alle rutene med varmereflekterende matter.
- Ta ned alle solskjermene (dersom du ikke har dekket til rutene).
- Du kan ta alle rutene litt ned slik at det blir en glipe på ca. en halv cm.
(Ikke på støvete steder når det blåser.)
- NB! Etterlat aldri barn eller dyr i en parkert bil, ikke engang for et kort tidsrom!
På en glovarm sommerdag er det stor forskjell på å starte i en bil som har stått i
en kjølig garasje, og i en som har stått i solsteken.
Begge vil holde lenge på den temperaturen de hadde i utgangspunktet, fordi alle flatene
inni kupéen vil gi fra seg kulde/varme. (Du kan tenke
deg det som du legger en isbit eller en glo i en liten thermobag og lar den være åpen. De vil bestemme lufttemperaturen i bagen
lenge, selv om luften i bagen stadig blir skiftet ut.)
|
|
Solcelledrevet vifte til å hekte på innsiden av ruten. Denne skal i teorien fjerne varmluft fra
kupéen når bilen står parkert i solen,
men fungerer nok heller mer som ventilasjon, slik at det blir litt friskere luft i kupéen. Den reduserer ikke varmen merkbart.
På Breaken som har så stort innerom kan du godt hekte på to vifter.
Husk på at det blir enklere å bryte seg inn i bilen med en slik vifte montert, fordi det er glipe på ruten.
Et mye bedre alternativ kan være å montere en eller to solcelledrevne
batteriladere frempå dashboardet og kople dem til kupéviften via et venderelé.
(Viften får da strøm fra batteriet/dynamoen når tenningen er på, og fra batteriladerne når tenningen er av.)
Husk at det ikke er lurt å suge luft inn i bilen om luften inneholder røk eller støv.
|
|