Problem
Det kommer varm luft fra varmeapparatet, selv om
temperaturhendelen står på 15 grader og det er tropevarme i bilen.
Eller...
...det kommer bare kald luft, selv om det er så kaldt at det henger istapper fra øreflippene.
|
|
Det første du bør prøve er å ta ut
styringsenheten som sitter fastskrudd på
veggen fremfor gearstangen
og gå over loddingene. Rengjør med viskelær og enden av skaftet
(som du spisser med ein blyantspisser) på en pensel med stiv bust. Kost bort
rusk med penselen. Når du skal lodde opp igjen de åtte kontaktene må du
sikre dem med små treklosser el.l., slik
at de ikke kommer ut av stilling. (Mellom kontaktene kan du bruke en høvelig tykk blokk med
post-it-lapper: Riv bort akkurat så mange ark at den går trangt inn mellom føttene,
og på utsidene en demontert klesklype av tre med strikker på endene.)
Det kan hjelpe å skifte føleren oppi taket. Eller du kan montere en
"nød"-bryter som kortslutter ledningene til føleren. Du vil
da få kald luft fra 15 - 29 grader,
og varm luft på 30. Bryteren kan også være grei å ha dersom motoren som styrer varm/kald-spjeldet ikke klarer å
vri spjeldet langt nok mot varmt. Da blir den stående og klakke, selv om du setter temperaturen ned på det kaldeste
(når det er under 15 grader i
bilen).
NB! Bryteren må være utformet slik at du ikke skader deg om du stanger borti.
Motoren som styrer varm/kald-spjeldet kan være defekt.
Dersom du ikke får varme, kan det også være at du har for lite kjølevæske.
|
|
Temperaturstyringen.
Suspekte loddinger. Her er det
sprekker,
slik at to av kontaktene er løse.
Påmontert bryter på CX.
|
|