NB! Pass på at du kjøper riktig størrelse.
Her
kan du se montering av hurtigkjettinger.
|
|
Hurtigkjettinger
Hurtigkjettinger er greie å ty til når du har problemer med å komme opp glatte bakker.
Men under særlig vanskelige forhold er nok piggkjettinger best. Bor du på et bratt sted,
er det best å ha begge typer liggende i bilen. Skal du da kjøre nedover en morgen det er stygglatt, kan
du sette piggkjettingene på forhjulene, og ene hurtigkjettingen på venstre bakhjul (dersom du får plass, og uten å
sette på skjermen igjen).
Montering:
- Heis bilen opp i øverste stilling. Pass på at den ikke kan gli bakover, sett evt. bakenden mot en snekant.
- Sop bort evt. sne rundt dekket.
- Stikk den stive delen rundt dekket nede, trekk endene opp på begge sider og koble sammen.
- Hekt sammen lekkene oppe.
- Trekk opp og innover.
- Ta den lange lekken og koble sammen nede.
- Sett bilen i normal kjørestilling.
- Kjør 50 – 100 meter og etterstram.
Demontering:
- Stopp med kjettingene i noenlunde samme stilling som da du satte dem på.
- Heis bilen opp i øverste stilling.
- Hekt løs kjettingene.
- Sett bilen i normal kjørestilling.
- Kjør litt forover eller bakover.
- Legg kjettingene i en plastpose slik at det ikke blir vått i bilen.
- Ved første anledning: Vask kjettingene i varmt vann og heng dem til tørk.
- Legg dem tilbake i bilen med en gang de er tørre.
|
|
Bruk dem bare når du må, og ikke kjør fortere enn 50 km/t.
Kjettingene er gode på is så lenge de er relativt nye, men dårlige når de blir slitt.
• Pass på at du har med en ekstra gummistrammer.
Som vi ser her er disse kjettingene litt for store, men ved å stramme
på denne måten går det likevel.
|
|