|
CX'en begynner etter hvert å få noen år på seg;
fastrustede bolter vil dermed bli et større og større problem.
Det kan derfor være lurt å ta ut alle bolter du kan komme til, rengjøre og smøre dem,
og skru dem på plass igjen med riktig moment.
(Men du risikerer selvsagt å bryte av bolter, og i verste fall gjøre bilen ikke kjørbar:(
Bolter kan også sitte fast fordi de er for hardt strammet.
(Kan også sitte utrolig hardt dersom de er links, men så vidt jeg vet finnes det ikke noen slike på CX'en;)
Og enkelte mutterer kan være sveiset fast; nytter ikke prøve å løsne på disse.
Nedenfor finner du diverse mer eller mindre bra forslag til hvordan du kan løsne bolter som sitter fast; men husk på en ting:
Du må ikke skade deg bruk arbeidshansker og vernebriller.
|
|
|
|
Varm bolten kraftigt opp, vent til den kjølnar igjen, og skru løs.
Du kan sveise fast en stor mutter til hodet på bolten (tre innpå en stoppskive først).
Også her må du vente til bolten er helt kald igjen før du prøver å løsne den.
Evt. sveis fast stoppskiven (må ha større ytterdiameter enn mutteren) først, og
sveis deretter fast mutteren både i bolten og stoppskiven.
|
|
|
|
Skrap bort løs rust, ha på rustløser, vent en stund, og skru løs.
|
|
|
|
Jo, fordi du VRIR den av! Du må ikke vri dersom bolten sitter fast, men slå.
Kjenner du at en bolt sitter hardt fast, må du slå på håndtaket med en tung hammer.
(Slå gjerne noen ganger på selve bolten først med en messinghammer.)
Dersom hodet på bolten er slitt, slik at pipen blir for romslig, kan du prøve å banke på en trang
pipe i tommer.
|
|
|
BOLTEN RYKER
hva gjør du nå?
|
|
Bor nytt hull og lag gjenger.
Sag et spor og bruk en flat skrutrekker (fungerer sannsynligvis ikke).
Bygg opp flere lag ved sveising til du har nok feste til å sveise fast en mutter.
|
|
|
|
Ha for vane å stramme til litt før du løsner.
Dersom du får løsnet bolten bare litt, kan du skru den inn og ut. Den kommer vanligvis litt lenger ut for hver gang.
Dersom du kommer til enden av bolten, kan du prøve å rengjøre litt og sprute på tynn olje der før du begynner å skru.
Sag hodet av bolten, bor opp og lag nye gjenger.
|
|
|
|
Rengjør alltid gjengene før du skrur en bolt på plass igjen.
Klem stålull hardt rundt bolten mens du skrur begge veier. Eller klem den fast mellom to stålbørster.
Ha deretter litt grease på et papir og fordel utover bolten, klem papiret rundt og skru litt utover.
På varme steder må du smøre med kobberpasta eller aluminiumspasta, ikke olje eller grease.
Reingjør også der bolten skal inn (mutteren). Ta tynn olje på en klut og skyv den inn så langt som det går med et flatt skrujern.
Vri deretter skrujernet mot klokken til det begynner å gå tungt og skru så utover.
En siste utvei er å forsiktig gjenge opp igjen både bolten og mutteren.
Men da må du være HELT SIKKER på at du bruker korrekt gjengeverktøy (samme stigning på gjengene).
|
|
Du skal alltid kunne skru en bolt inn og ut med fingrene uten å måtte ta i.
|
|
|