Forsiden
Hydraulikk
SKIFTING
Høgnorsk English

Funksjon

Bremseakkumulatoren har ikke bare som funksjon å gi reservetrykk til for­bremsene i tilfelle hydraulikken skulle svikte, den skal også gi trykk til hele systemet sammen med hovedakkumulatoren. Så har du defekt bremseakkumulator, har du også for lite trykk til fjæring og styring.




1Sphere + gasket
2Susp cyl o-ring
3Accum end piece
4Reducer union
5Bracket
6Boot clamp
7Screw column
8Capscrew
9Caged nut

Bremseakku
Tegningen er lånt fra delelisten til Citroën CX




Varseltrekant Varseltrekant

 BRUK 
 VERNEBRILLER! 


HUSK VERNEBRILLER NÅR DU DEMONTERER!!!
Dersom det er igjen trykk på kulen vil det komme en voldsom sprut med LHM.


Skifting

Bremseakkumulatoren
  1. Senk bilen til nederste stilling.
  2. Løsne lufteskruen.
  3. Pump bremsepedalen til trykket blir borte, på samme tid som du lufter ene forbremsen.
  4. På røret som går fra hoved­akkumulatoren til bremse­akkumulatoren: Løsne de to festene (D+E).
  5. På bremseakkumulatoren: Ta av slangeklemmen.
  6. Rengjør godt. Blås rent med trykkluft.
  7. Skru av de to koblingene oppå bremseakkumulatoren (B+C).
  8. Skru av koblingen til hovedakkumulatoren (A).
  9. Løft ut. Forsiktig med røret som henger på.
  10. Sett kulen i en skrustikke og løsne akkumulatoren med en kraftig tang. (Kulen sitter kanskje forferdelig hardt fast, slik at du må bruke et hardt rykk for å få den løs. Pass da på at tangen ikke glir og skader røret.)
  11. Løsne kulen fra skrustikken og skru den ut.
  12. Blås gjennom røret med trykkluft.
  13. Rengjør inni akkumulatoren med et tørkepapir.
  14. Ha litt LHM på den nye pakningen og fest den på akkumulatoren, ikke på kulen.
  15. Ha litt mineralgrease på kontaktflatene, og skru fast den nye kulen. Stram bare med hendene.
  16. Legg akkumulatoren på plass igjen og monter. (Å skru på rørene kan være vanskelig: Det er fort gjort å skade/ødelegge gjengene. Ta deg god tid.)
  17. Start bilen og la den gå i 5-10 minutter.
  18. Stram lufteskruen.
  19. Kontroller at det ikke er lekkasjer.
  20. Luft forbremsene.
  21. Etterfyll LHM.



Det er nesten håpløst å skifte kulen til bremse­akkumulatoren i bilen, da akkumulatoren er dårlig festet. Det er derfor best å ta ut hele enheten og bruke en skrustikke.




Opp Valid XHTML 1.0 Transitional