Fra 9/1976
For å lufte bremsene etter alle kunstens regler kan det vera greit å være tre stykker.
Men det går også helt greit å gjøre det alene om du vil gjøre det enkelt (låse bremsepedalen med en
pinne og lufte).
Lufteniplene kan sitte ganske godt fast, og det er fort gjort å glippe og skade dem om du bruker fastnøkkel el.l.
Bruk i stedet en wisegrip-tang og vri forsiktig for å løsne. Deretter kan du bruke fastnøkkel.
|
|
Lufting av bremsene
Foran
-
Jekk opp fronten på bilen og sett den på bukker.
- Løsne lufteskruen.
- Ta av fremhjulene.
- Sett gjennomsiktige slanger på lufteniplene.
Ta enden på slangene opp i en ren beholder.
- Hold bremsepedalen nede og løs lufteniplene.
- Start motoren og pass på hele tiden å holde fullt trykk på bremsepedalen.
- Steng lufteskruen og luft til det kommer ut ren LHM uten luftbobler.
- Steng lufteniplene og slipp deretter bremsepedalen.
- Fjern slangene fra lufteniplene og trykk bremsepedalen helt ned. Kontroller at lufteniplene ikke lekker.
- Slå av motoren.
- Sett hetter på lufteniplene (viktig!).
Bak
-
Sett høydereguleringen på laveste stilling.
- Løsne lufteskruen.
- Vent til bilen har sunket helt ned.
-
Jekk opp bakenden på bilen og sett den på bukker.
- Ta av bakhjulene.
-
Sett høydereguleringen på høyeste stilling.
- Sett gjennomsiktige slanger på lufteniplene.
Ta enden på slangene opp i en ren beholder.
- Løs lufteniplene og
trykk bremsepedalen helt ned.
- Steng lufteskruen.
- Start motoren og pass på hele tiden å holde fullt trykk på bremsepedalen.
- Luft til det kommer ut ren LHM uten luftbobler.
- Steng lufteniplene og slipp deretter bremsepedalen.
- Fjern slangane fra lufteniplene og trykk bremsepedalen helt ned. Kontroller at lufteniplene ikke lekker.
- Slå av motoren.
- Sett hetter på lufteniplene (viktig!).
|
|
Vær forsiktig med lufteniplene, de er fort å knekke av.
Sett hetter på lufteniplene.
|
|