Problem
Dårlig eller manglende fjæring foran.
Kontroll
Start bilen og la den være i normalhøyde.
Ta tak i hjørnet på støtfangeren og løft opp. Du skal nå
uten alt for store anstrengelser kunne løfte fronten 20-25cm.
(Eller få naboen til å gjøre det, slik at du ikke skader ryggen..;)
Gjenta på den andre siden.
|
|
Skifting av fjæringskuler foran
- Start bilen og vent til den har heist seg opp. Slå av motoren.
- På venstre side: Kople fra ledningene til ryggelysbryteren og løft opp ledningbunten
(du må kanskje også skru løs ene hornet).
- På høyre side: Løs de to skruene som holder dieselfilteret, kople fra ledningene, løft opp hele
dingsen og legg den forsiktig bort til reservehjulet.
- Løsne kulene noen cm med en oljefiltertang.
[Du kan i stedet slå et lite hakk i kulene med hammer og meisel,
sette meiselen i hakket og banke til kulene har skrudd seg opp 1-2cm. MEN
husk at kulene inneholder gass under trykk: Dersom de sprekker kan det bli katastrofe!]
- Senk bilen til nederste stilling.
- Kjenn etter om kulene er løse (eller rettere sagt festet til kulene);
de skal kunne bikkes litt frem og tilbake. Sitter de fast, kan du ta en garasjejekk inn under fronten på
bilen og heise den litt opp. Da bør de løsne.
- Skru av kulene med hendene. Bruk gummihansker for å få bedre grep.
- Ta ut de gamle pakningene, ha LHM på de nye, og press dem godt på plass (ikke på kulene,
men der kulene skal skrues på plass).
- Smør et tynt lag med mineralgrease på kontaktflatene på kulene og skru dem på plass.
Stram så godt du klarer kun med hendene, ikke bruk hjelpemidler.
- Legg på plass igjen ledningbunten og kople til ryggelysbryteren.
- Sett på plass igjen dieselfilteret og kople til ledningene.
|
|
Vanskelig?
Nei, dette er relativt enkelt.
Men problemer kan oppstå om en eller annen fjomp har
skrudd fast de gamle kulene med tang...
NB! Husk vernebriller!
|
|