For å få bedre lys, og ikke minst for å unngå at lysbryteren smelter, kan det være
lurt å koble nær/fjernlys via relé.
NB! Kjenner du at lysbryteren begynner bli varm, må du koble opp relé FORT!!!
Bruk to relé for hver lykt; på den måten vil du bare
miste ett nær/fjernlys dersom et relé svikter.
Ledningen fra batteriet må være grov, minimum 2,5, men helst 4 kvadrat. Avstanden
fra batteriet til sikringene må være kortest råd.
Bruk skjermede kabelsko og vaselin på alle kontakter, og pass på å få god jording.
|
|
|
Skjemaet her gjelder for en lykt.
NB! Når du skal koble reléer må du følge koblingsskjemaet
på reléene.
|
|
Feil
Det er sorte natten, og du kjører i 80-90.
Hva skjer da dersom det brått oppstår feil med lyset på bilen?
|
|
1. Med originalt oppsett
- Bryteren går varm og slutter fungere: Det blir SORT!
2. Med 2 relé og 1 sikring til begge lykter
- Sikringen går: Du mister nær- og fjernlys på BEGGE sider. Det blir SORT!
- Et relé svikter: Du mister nær- eller fjernlys på BEGGE sider.
3. Med 2 relé og 1 sikring til hver lykt
- En sikring går: Du mister nær- og fjernlys på ene siden.
- Et relé svikter: Du mister nær- eller fjernlys på ene siden.
|
|
|
For å avlaste lysbryteren kan det kanskje være nok å koble opp relé bare på den ene lykten.
Koble opp relé på en lykt, start bilen, se etter at ladelampen slukner, og vent noen minutter.
Mål deretter spenningstapet på begge lyktene. Er det liten forskjell, kan dette kanskje være tilstrekkelig.
Men er det stor forskjell, må du koble relé på begge lyktene, ellers vil de lyse med ulik styrke.
|
|
|
|
|