Forsiden
Elektrisk
LYSBRYTER
Høgnorsk English

Lysbryteren får all strømmen til lyktene gjennom seg, og kan derfor gå varm og smelte. Av denne grunn er det lurt å koble relé på lyktene.



1Housing assy
3Lighting switch
4Contact switch (blinklysbryter)
8Tapping screw
9Speed nut
Lysbrytar
Tegningen er lånt fra delelisten til Citroën CX
                                                                                             


   Du må være svært forsiktig når du demonterer dette plastspetakkelet, det er utrolig spinkelt.
   De tenkte vel som så da de laget det, at:
   —Ja ja, CX2 skal vel bare produseres noen få år, så da er det ikke så nøye...

Lysbrytar


   Kontroller om de fjærbelastede stiftene A glir lett inn og ut i hylsene, og om fjærene får bevege seg fritt. Dersom bryteren har vært varm/smeltet kan hylsene de sitter i være litt deformert. Prøv i såfall forsiktig å bore dem opp. Undersøk om kontaktflatene B til stiftene har smeltet seg ned i plasten. Har de gjort det, må du prøve å få dem opp igjen med en loddebolt (IKKE enkelt!).
   Sjekk også at C glir lett.
   Rengjør og ha på vaselin eller annet syrefritt fett.


• Skaff deg reservebryter og ha den liggende i bilen. Viktig: Kontroller at den fungerer som den skal. Lag gjerne også en «nødlysbryter».

«Nødlysbryter»

Lag disse ledningene for å få nærlys:

  1. To sammenkoblede ledninger med flate kabelsko til å kortslutte 1, 2 og 3.
  2. En ledning med flate kabelsko i begge ender til å kortslutte 4 og 6.
Ledninger
Nødbrytar

Dette er det du ser når du har fjernet bryteren.

  • Blå = park 
  • Grønn = nærlys 
  • Rød = fjernlys

(5 og 6 blir kortsluttet ved fjernlysblink)                                                                    

Tips

Lag ledningene, skriv ut denne siden, og stapp alt opp i en liten plastpose som du legger i hanskerommet. Legg gjerne også oppi en liten skrutrekker.



Opp

Valid XHTML 1.0 Transitional