Forsiden
Eksteriør
FRONTRUTEN
Høgnorsk English

Frontruten

FRONTRUTEN må du alltid holde godt ren både på innsiden og utsiden. Det er spesielt når du kjører mot lav sol (gjerne i kombinasjon med våt veibane) du får problemer dersom den er dekket av såkallet trafikkfilm. Er den attpåtil full av riper (og det er den sikkert;), bør du definitivt vurdere å skifte til ny.
Du er spesielt utsatt om du bor på flatlandet, da kan du bli utsatt for lav sol både morgen og kveld. Bor du derimot mellom høye fjell, vil dette være et mye mindre problem.


• Ha alltid rikelig med spylevæske av god kvalitet, samt relativt ny vindusvisker.


Stensprutskade


Får du stensprutskade må du med én gang sette en tapebit på skaden slik at du ikke får inn fukt og urenheter.



Skifting av frontrute                        

Varseltrekant Varseltrekant  



Du trenger

  • Frontrute
  • Vindusvisker

Pluss

  • Avfettingsmiddel
  • Lakkpoleringsmiddel
  • Lakkforsegler
  • Silikonstift
  • Oppvaskmiddel
  • Snor


  1. Dekk panseret med et pledd el.l.
  2. Løsne mutteren til vindusviskeren og vri viskeren bort på panseret.
  3. Dra ut listen som ligger presset inn i pakningen.
  4. Ta av plastlistene på A-stolpene (inni kupéen).
  5. Dekk til dashboardet. Pass spesielt på at ventilasjonsåpningene fremved ruten er godt tildekket.
  6. Varm opp pakningen inni bilen med en hårføner (hold hele tiden føneren i bevegelse).
  7. Vær to stykker og sett føttene mot øverste del av ruten og press den forsiktig ut.
  8. Ordne evt. rust.
  9. Rengjør med avfettingsmiddel på en klut.
  10. Polér.
  11. Ha på lakkforsegling.
  12. Støvsug inni pakningen der ruten har vært, og stapp deretter inni et tørkepapir og dra det rundt.
  13. Kontroller at de to dreneringshullene i pakningen er åpne (nede i hvert hjørne).
  14. Bruk en silikonstift (en slik som du bruker til dørpakninger) og dra rundt pakningen på kupésiden.
  15. Varm opp pakningen (la den f.eks. ligge i solen en stund).
  16. Sett pakningen på den nye ruten (start nede).
  17. Smør oppvaskmiddel på kupésiden av pakningen.
  18. Ta en kraftige snor, sett den inn med oppvaskmiddel og legg den inn i pakningen. (NB! I det bakerste sporet, ikke dreneringssporet!) Snoren kan plasseres på ulike måter; på fabrikken avsluttet de f.eks. med å dra nede. Måten jeg har gjort det på er å starte klokken to og føre snoren med klokken en hel omdreining, og så videre til klokken ti.
  19. Vær to stykker og sett ruten forsiktig på plass. Pass på at den ikke glir ned.
  20. Mens én presser forsiktig på utsiden drar den andre pakningen på plass inni kupéen (med snoren). Start klokken ti og dra til klokken to. Ta deretter snoren der og dra til klokken ti. Fortsett deretter å dra i begge endene.
  21. Press listen inn i pakningen igjen (dette tar tid: Er litt plundrete).
  22. Rengjør ruten grundig på begge sider.
  23. Sett på igjen plastlistene på A-stolpene.
  24. Bytt til ny vindusvisker, plasser den bort på ruten, og skru fast.
  25. Flytt over speilet (dra det oppover for å løsne det).


• Ny frontrute kan du bestille på nærmeste skadesenter. Den er på plass på en dag eller to. (Pass på at du får rute med korrekt fargetone.)

• Dersom gamleruten sprekker når du tar den ut vil det komme fullt av små glassbiter inn i kupéen. For å unngå dette kan du først feste plast på innsiden av ruten.

• Bruk nye monteringshansker ved håndtering av rutene.

Plateskjøt Plateskjøt Øverst på hver side er det en plateskjøt som du bør fylle med sparkel, slik at du ikke får fæle plystrelyder på et senere tidspunkt.




Opp Valid XHTML 1.0 Transitional