Håndbremsene fungerer på forhjulene.
Stramming/justering skjer på caliperne.
|
|
Håndbremsene
Det er sagt mye negativt om håndbremsene (ja, der er faktisk to;) på CX'en, og alt feil.
Så lenge du sørger for korrekt vedlikehold, finner du ikke mer effektive håndbremser på noen bil.
Se f.eks. hva Autocar skrev i 1978:
The remarkably effective handbrake operates on the front wheels.
It managed an almost unbeatable 0.42g deceleration and easily held the CX Pallas C-Matic on a 1 in 3 slope,
from which a restart could be made with contemptuous ease.
Og husk at håndbremsene også skal fungere som nødbremser.
Håndbremsene må strammes og smøres ofte.
Minimum hver vår og høst, ellers ender du opp med to ubevegelige rusthauger.
Det er også viktig å bruke dem av og til.
|
|
|
1 | Handbrake lever |
2 | Control lever |
3 | Spacer |
4 | Adjustmnt screw |
5 | Contact switch |
6 | Capscrew |
7 | Capscrew |
8 | Plain washer |
9 | Hexagonal nut |
|
|
Tegningen er lånt fra delelisten til Citroën CX
|
|
|
1 | Handbrake cable |
2 | Handbrake lever |
3 | Set 4 brake pad (bremseklosser) |
4 | Hdbrk equalizer |
5 | Cable ring |
6 | Hndbrk spindle |
7 | Hndbrk spindle |
8 | Pin |
9 | Return spring |
10 | Cup |
|
|
Tegningen er lånt fra delelisten til Citroën CX
|
|
11 | Eccentric |
12 | Handbrak spacer |
13 | Lever stop |
14 | Cable guide |
15 | Cable guide |
16 | Adjust collar |
17 | Capscrew |
18 | Washer |
19 | Plain washer |
20 | Plain washer |
21 | Plain washer |
|
|
Stramming / justering
Har bremseskivene begynt å bli tynne, vil det være vanskelig å få håndbremsene stramme nok.
Skift i såfall til nye bremseskiver. (Bremseskivene skal være minimum 18 mm tykke.)
NB! Bremseskiven må låses fast med tre hjulbolter. Om du bruker bolter til aluminiumsfelger: Tre innpå 13mm tykke mutterer.
Til justering av 4x11 kan du bruk et stort flatt skrujern eller
en firkantsyl der tuppen er filt vekk. Eller lag deg spesialverktøy av 4,5mm tykt metall:
|
|
Tegningene er lånt fra servicemanualen til Citroën CX
- Jekk opp fronten på bilen, sett den på bukker, ta av framhjulene og sett gearspaken i fri.
- Håndbremsene må være av.
- Skru av låsemutteren og justeringsmutteren på vieren på begge sider (to stk 11mm fastnøkler + liten
skiftenøkkel
el.l. til å holde fast enden på vieren).
- Løs 4x17 (17mm).
- Juster 4x11 (med klokken sett bakfra) og
stram 4x17, først på utsiden, deretter på innsiden. (4x11 skal strammes/vrides akkurat
så mye at du lett klarer å vri rundt
bremseskiven med hendene med litt motstand. Pass på å ikke ta innpå bremseskiven, hold mot kantene.)
- Dra ut vieren først på den ene siden og så på den andre. Mål differansen og skru
på igjen justeringsmutteren og låsemutteren på begge sider. (Var enden som stakk ut på venstre
siden 5 mm lengre enn den på høyre siden, skal det nå fortsatt stikke ut 5 mm mer vier på venstre siden.)
- Kontroller at du kan vri bremseskivene rundt med hendene, og at de (bremseskivene;) er helt rene.
På lettmetallfelger kan det skje at enden på vieren skraper borti felgen. I såfall kan
du prøve å korte inn den lille stillskruen
litt (to stk 8mm fastnøkler) og justere på nytt. Går ikke det heller, kan du dra ut vieren
og tre på noen stoppskiver, eller en mutter el.l.
|
|
Dersom du ikke får av låsemutteren og justeringsmutteren, må du skifte vierene.
Stram 4x17 7.5 mdaN (75 Nm).
Stram låsemutteren 1.5 mdaN (15 Nm).
Ha grease på vieren og trekk en plaststrømpe innpå slik at den blir liggende under bøylen.
|
|
Skifting av håndbremsvier
|
|
Du må skifte håndbremsvierene om de strekker seg, ryker av eller du ikke får av låsemutteren og justeringsmutteren.
Inni bilen tar du av dekselet til høyre for gasspedalen.
Demonter vierene og fest en ledning i enden av hver vier, og bruk ledningene til å dra inn de nye vierene.
|
|
Den korteste vieren skal være på venstre siden.
|
|
Problem
Varsellampen for påsatt håndbrems lyser når den ikke skal.
|
|
Dette skyldes vanligvis at bryteren (5) ikke blir trykket langt nok ned. Klipp til og sett på en filtbit
(beregnet på å settes under stolføtter).
|
|
|
|
Om vinteren bør du unngå å ha på håndbremsene over lengre tid, i tilfelle de skulle fryse fast.
Parker flatt (på tvers i bakke), og ha bilen i revers eller i første gear.
Slipp deretter bremsepedalen, og vent til bilen har roet seg (vil kanskje trille litt framover eller bakover)
før du slår av motoren og slipper opp clutchen.
Dersom du ikke kan parkere på tvers i en bakke, må du vri framhjulene inn mot kanten:
Legg rattet heilt over, og hold det der mens du slår av motoren og tar ut nøkkelen.
La så rattet gli forsiktig tilbake til rattlåsen slår inn.
Når du setter på tenningen igjen, er det viktig å vri/lirke litt på rattet slik at du ikke bryter av nøkkelen.
|
|
La bilen stå i første gear i nedoverbakke, og i revers i oppoverbakke.
|
|
|