L i t t a v k v a r t .
4 d e m a i 2 0 2 4 .
Skogbrand.
Det var ſkogbrand laurdag ved midnatt i ſvingen nedom der nyevegen ſluttar.
Der ligg ogſo fullt av ſigarettſneiper: om det er dei ſom hev forårſaka det brende graſet veit eg ikkje.
1 1 t e ſ e p t e m b e r 2 0 2 3 .
Styrtregn.
Svært ſjeldan ſér me Joſtedalselvi ſo ſtor at ho tek oppi ſtrengjabrui heimanfor Leirmo.
3 d j e a u g u ſ t 2 0 2 3 .
Ei ſom jobbar på eit ſamyrkelag i Sogndal kunde opplyſa at no ſelde dei jordbær frå Leirdalen.
– Og det er flotte bær, ſa ho.
2 0 2 1 .
Det gjekk eit gaſtart ſteinras nedom Leirmokleivi.
Skaden vart ikkje reparert fyrr ſumaren etterpå, etterſom det då vart lagt ny aſfalt frå innom Hauglund til nett nedom rasſtaden.
2 0 2 0 .
Heilt friſke menneſke fekk no husarreſt, ſkular vart ſtengde, folk måtte gå med maſke, begravelſesfylgje måtte ſtå utanfor kyrkja og fryſa, og eg veit ikkje kva. Total galſkap.
Årets vanlege influenſa vart no kalla Covid-19.
Og ſo vart det noko kollosſalt med "teſting" [med ubrukelege teſtar]
og ei masſevakſinering [med ulike ekſperimentelle vakſiner] ſom
ikkje likna griſen.
Svindelen pågjekk i fleire år yver heile verdi.
2 0 1 1 .
Um kvelden 25de og natti til 26de deſember var det eit ovſeleg uvêr, kanſkje det verſte i manns minne. Taket yver ſiloarne på nyefjøſen i Andersgarden bles av, taket bles av
fjøſen på Blokkeberg, det vart ſkador på taket til Erik-Larsgardfjøſen, og løa til Andersgarden (i Myri) bles ned [biletet]. Det bles mange tre yver vegen meſt heilt frå Leirmoøygarden og upp. Straumen vart vekke i fire dagar, og faſttelefonen kom aldri att.
2 2 d e j u l i 2 0 1 1 .
Oslo og Utøya.
Den 22de juli var det terrorangrip i Oslo og på Utøya:
I Regjeringskvartalet gjekk det av ei bilbombe, og på Utøya
var det ſkyting. Det var berre éin gjerningsmann,
og 77 menneſkje omkom, i tillegg var det mange ſkadde.
Dei påſtår at Breivik klarde å ſkyta
135 menneſke i løpet av ein knapp
time på eit ſtort geografiſk område —
altſo 2-3 i minuttet (!!) — det er heilt vanvittig!
Slik terror er meſt alltid falſk flagg; utført av
myndigheiterne i det aktuelle landet
med kriſeſkodeſpelarar frakta inn med
militærfly frå utlandet.
Og ingen døyr; ikkje avdi dei bryr ſeg, men det blir ſlikt voldſomt
plunder med dei pårørande, ſpeſielt
mødrene ſom aldri vil gje ſeg.
So var dette ſom normalt omkom ingen denne dagen heller
(men diverre kann det henda at ei ſom hadde ein medfødd
hjartefeil omkom på grunn av ſtresſet).
Forøvreg; Breivik i rettſalen ſér ut
til å vera ſpelt av ei dame nordfrå.
Stoltenberg i Lindmo-programmet fredag 19de oktober 2018 (46:30): "Det var før de begynte å ſkyte på Utøya." Um du hev høve til å ſjå dette: legg merke til rykket programleiaren gjerer med munnen når Stoltenberg ſegjer "de".
Det er ikke fyſiſk mulig for ett menneſke ſamme hvor god vedkommende ſkulle være med våpen, å ſkyte og drepe og ſkade to menneſker i minuttet i løpet av en time, og det med ett våpen i hver hånd, hvorav det ene er et automatvåpen ſom er vanſkelig å ſkyte med uanſett. Bare å bære all ammuniſjonen ville være umulig.
Norulv Øvrebotten
2 0 0 3 .
Vegen upp i Leirdalen vart utvida, og i det brattaſte partiet vart det laga ny, litt flatare veg.
I ſamband med dette vart det ogſo laga til parkeringsplasſar frå huſi på Blokkeberg og heilt heim til Løken, ved at vegen vart utvida.
2 0 0 1 .
World Trade Center.
Amerikanarane reiv tri ſvære bygningar i New York,
og fekk heile verdi til å bli beſtyrta.
For dette var terroråtak, må vita.
Med tvo fly.
Det heiter ſeg ogſo at dei ſprengde ein del av Pentagon med eit tridje fly,
og eit fjorde fly berekna på Det kvite hus ſtyrta.
Men; ingen fly var involverte, og tenk:
"On the morning of 9/11, 5 war games and terror drills
were being conducted by ſeveral U.S. defenſe agencies,
including one 'live fly' exerciſe uſing real planes.
Drills alſo
apparently included the injection
of falſe
'radar blips' onto the ſcreens of air traffic controllers."
Alle tri bygningarne (tvillingtårni og bygning 7) var tømde
for folk, ſo det er å vona at ingen omkom.
Men — dei vil jo gjerne ha deg til å tru at meſt 3000 mysſte livet.
Duſtepreſidenten (✟2022) deira ſagde: "Enten
er du med oſs, eller du er mot oſs."
Trur du på den offiſielle forklaringi — ja, då trur du ogſo
at du kann hiva ein halvfull colabokſe på huſet ditt og forventa
at det ſkal raſa ſaman med dunder og brak.
Cola er rett nok ſvært ſkadeleg, men det fær no vera måte på.
1 9 9 3 .
Sataniſke vers.
Forlagsſjefen i Aſchehoug vart ſkoten utanfor heimen
ſin i Holmenkollåſen. Det vart kopla til at han hadde
gjeve ut "Sataniſke vers".
Han vart ſkoten midt i ryggen tri gonger med
ſvært [merkverdig] tett ſamling.
Det kunde fungera på eit ſtilleſtåande mål, men han vilde jo kollapſa etter fyrſte ſkotet.
Våpenet var ein .44-kalibra Dan
Wesſon-revolvar. Patronerne var ekſpanderane
jaktammuſjon, ſpeſiallaga for å drepa. Det var ingen vitner.
Han vart ſkoten medan han ſtod i hagen
ſin for å ringa etter bilhjelp: han hadde
eit punktert dekk. Men bilen hadde reſervehjul,
og det er ei enkel ſak for ein vakſen mann å ſkifta hjul.
Det vilde teke knapt ti minuttar.
Han vart liggjande lenge og ropa etter hjelp:
kvifor ringde han ikkje etter hjelp; han hadde
ferdatelefonen i handi då han vart ſkoten.
Ambulanſeperſonellet forſtod ikkje at
paſienten var ſkoten fyrr han var komen inn i ambulanſen.
Meir enn merkeleg.
Forlagsſjefen yverlevde. Noko produſenten
av patronerne tykte var ſvært underleg; dei tok
tilogmed kontakt medan han låg på ſjukehuſet
for å prøva finna ut av det.
For — det er nemleg komplett uråd å yverleva tri ſlike kulor midt i ryggen. Ei hadde vore meir enn nok.
Heile 25 år etterpå vart tvo perſonar ſikta for ugjerningen.
Me veit det blir lagt ned eit ſtort arbeid
for at ſverta muſlimarne (ſom er erkefiendarne
til "jødarne"), og ſå ſplid millom folkegruppor.
2 9 d e j u n i 1 9 8 9 .
U.N. Predicts Diſaſter
if Global Warming
Not Checked.
United Nations (AP) _ A ſenior U.N. environmental official ſays entire nations could be wiped off the face of the Earth by riſing ſea levels if the global warming trend is not reverſed by the year 2000.
Peter James Spielmann.
1 9 7 4 — 1 9 7 8 .
Leirdølaanlegget.
Naturøydeleggjing utan like.
Dei ſom vedtok at Tunsbergdalen ſkulle
raſeraſt greidde å øydeleggja trivſelen for ei heil bygd.
Fyrr kunne ein ganga lange fine turar frametter; noko ſom
no vart heilt uråd. Hadde ein til dømes
gjeſter på vitjing i gamle dagar, var det faſt regel at
ein tok dei med ſeg på ein fin ſpaſertur fram til vatnet.
Kanſkje rodde ein attpåtil fram til Vetlevatnet og fiſka.
Og ein kunne ganga fine turar etter den koſelege ſtien på bortſida av elvi, helt
frå ſtrengjabrui til Storhaug; han vart ogſo no totalt øydelagd.
Alt av gåing på nokonlunde flate ſtiar var no totalt vekke;
det ein hadde att var bratte ſtiar ſlik ſom til Nonhaug, Skaret og Holten.
Med utſikt til øydelggjingarne.
Leirdalsvegen vart utvida i ſvingarne for å få upp
dei ſvære anleggsmaſkinerne,
og på Leirmoøygarden vart det etter kvart bygd ei ny brei bru. Men ho
vart av ein eller annan grunn aldri aſfaltert, ſo ho er ſom eit vaſkebrett
å køyra på. Og rekkverki ruſtar i kapp med gamlebrui.
Det vart ſett upp bru og bygd
anleggsveg på bortſida
av elvi, og oppſett brakkerigg på Fjellſtølen.
Damen var tydelegvis ikkje bygd ſterk nok, for dei måtte til
med kraftig forſterkning av han i 2016. Dei måtte ogſo fyrr den tid utvida tunnelen
til overlaupet, ſom var underdimenſjonert.
So — er damen no trygg?
For du veit, ſkulle det ſkje eit dambrot med fullt magaſin
vil flaumen i 1926 bli ſom ingen ting å rekna.
Leirdøla kraftverk.
Fyrſte driftsår: 1978.
Nedbørsfelt: 154 km².
Magaſinvolum: 173 millionar m³.
Vaſsſtand: 478/440 m. yver havet.
Effekt: 125 MW.
Normalprodukſjon: 522,4 GWh/år.
Full drift: 28.000 liter vatn i ſekundet.
Oppgradert kraftverk: år 2012.
Forſterka dam: år 2016.
Ny tranſformatorſtaſjon: år 2022.
1 9 6 9 .
Månelanding.
Amerikanarane landa fyrſte menneſki på Månen. Likſom.
Heile verdi ſat og glodde på dette; på fjernſyni ſine. Og alle ſvalde det rått, naturlegvis. Det finſt faktiſk folk ſom fortſatt trur på denne ſkrøna den dag i dag.
J u l i 1 9 6 6 .
Buſs-ſjåføren ville hindre kolliſjon med amerikaneren.
Ulykkesbilen i Luſterfjorden fotografert av BA i morges.
Forbikjøringen årſak til ulykken i Luſter.
Lørdag mellom klokken 18 og 19 ble en av Sogn Billags busſer rammet av den alvorligſte ulykke ſom er ſkjedd i ſelſkapets 30-årige hiſtorie. Ulykken, ſom inntraff ved Råaberget 3–4 kilometer fra Gaupne, koſtet fire menneſker livet. Det er den 37 år gamle ſjåfør Johannes Stokkebø ſom førte busſen, hans 27 år gamle huſtru Johanna, hans 17 år gamle ſønn, Arild og Stokkebøs tante, den 78 år gamle Brita Øy Hagen. Politimeſteren i Hermansverk, Erling Amundſen, opplyſer til Bergens Arbeiderblad at årſaken til ulykken er at en ſtor Oldsmobile, med en ſyttiår gammel norſk-amerikaner ved rattet, kolliderte med busſen under forbikjøring. Norſk-amerikaneren kom fra Alaſka til Bergen lørdag morgen og var på vei til en bror på Sunndalsøra. Han og hans frue kom fra ulykken uten ſkader.
Ulykken ſkjedde på en veiſtrekning ſom politimeſter Amundrud
karakteriſerer ſom temmelig overſiktelig.
Hendelſelſesforløpet ſkal, ſå
vidt etterforſkerne har brakt på
det rene, være følgende:
Bak busſen ſom Stokkebø førte,
kom det to biler. Det var en
mindre ſvenſkregiſtrert bil og
den bilen ſom norſk-amerikaneren kjørte. Ved Råaberget har
Veiveſenet drevet utbedringsarbeider,
de har bl.a.
ſprengt bort fjell ſlik at
veien er bred og fin. På denne
brede veiſtrekningen kjørte Stokkebø
ut til ſiden, og den ſvenſke
bilen pasſerte. Akkurat idet den
ſvenſke bilen var ferdig med
forbipasſeringen ſnevret veien ſeg inn igjen. Dette har imidlertid ikke
norſk-amerikaneren vært
oppmerkſom på, og han forſøkte
å presſe ſeg forbi busſen i helene
på ſvenſken. Han klarte det ikke
og kjørte inn i venſtre ſide på
busſen med ſin høyreſide.
Hva Stokkebø foretok ſeg bak
busſens ratt, vil vel aldri bli
brakt på det rene, men norſk-amerikaneren
har forklart til
politiet at han tror Stokkebø kaſtet
busſen til høyre for om mulig
å unngå en kolliſjon.
Sammenſtøtet
mellom busſen og bilen
var ikke ſærlig kraftig. Politimeſter
Amundrud mener at det
er utelukket at norſk-amerikaneren
regulært har ſkubbet busſen
utfor veibanen.
Føreren av
ulykkesbilen forteller ellers at
han ſtoppet noen meter fra det
ſtedet hvor kolliſjonen inntraff
og han gikk tilbake for å ſe hvordan
det var gått med busſen.
Busſen gikk kaſt i kaſt nedover
en 40–50 meter høy ſkråning
ſom er temmelig bratt — ca.
45 grader. — Som en av
pasſaſjerene ſom overlevde, Elias Bolſtad,
opplyſer annet ſted i dagens avis,
er det på det rene at busſen
gjorde minſt 3 rundkaſt, muligens
var det 4. Busſen ble ſtående
på hjulene, og de overlevende
kunne krabbe ut gjennom
de iſtykkerſlåtte rutene. Politimeſter
Amundrud ſier at det må
karakteriſeres ſom et under at
noen overlevde i det hele tatt.
De overlevende fikk asſiſtanſe
fra turiſter ſom kom forbi ulykkesſtedet
— blant annet gjorde
noen englſke turiſter en ſtrålende
innſats. Etter en ſtund
kom bil fra ſykeſtuen i Luſter,
og dit ble alle ſammen, både de døde og
overlevende kjørt. Elias
Bolſtad og hans 15 år gamle ſønn
ble ſammen med Stokkebøs 7 år gamle
datter dimittert ſtraks. På ſykeſtuen ligger nå
den 67 år gamle Andreas Langeteig og en dame ved navn frk.
Talle.
Norſk-amerikaneren ble avhørt
ſtraks etter ulykken og fikk lov
å reiſe videre til Sunndalsøra,
men politimeſter Amundrud gir
uttrykk for at han vil bli avhørt
flere ganger.
Når det gjelder busſen er den
totalſkadet. Diſponent B.
Drægni i Sogn Billag ſier til «BA» at
man vil heve busſen, men det
er et åpent ſpørsmål om man
kan reparere den igjen. Busſen
var ſatt opp ſom ekſtrabuſs og
kjørte en arbeidsrute.
Far og ſønn overlevde buſsulykken:
Jeg hørte noen ſom ſkrek — ſå ble det ſtille — .
Et under at busſen ikke ſank.
Den 56 år gamle Elias Bolſtad ſom er boſatt i Martin Wahlsgate 9 her i Bergen og hans vel femten år gamle ſønn Atle, var med i ulykkesbusſen. De to var på vei til Bolſtads fødeſted i Skjolden hvor de nå ferierer. Bolſtad og ſønnen kom fra ulykken med noen ſmåſkader, og de var begge i god form da «BA» ſnakket med Bolſtad i telefonen i går kveld.
Bolſtad opplyſer at da han
ſkjønte det ville gå galt, ſå
kaſtet han ſeg ned på gulvet mellom ſtolſetene.
— Jeg ſatt på tredje ſtolrad,
regnet forfra, og min ſønn ſatt to
rader bak. Merkelig nok fikk han
ſamme innſkytelſe ſom meg og
kaſtet ſeg ned på gulvet. Der lå
vi og holdt oſs faſt ſå godt vi kunne.
— Jeg vet med ſikkerhet at busſen
gjorde tre rundkaſt, men det
er mulig det var fire. Selv holdt
jeg tellingen til to, ſier Bolſtad til vår avis.
— Da busſen var i det førſte
rundkaſtet hørte jeg noen ſom
ſkrek, men etter at den landet
igjen, var det ſtille. Busſen gikk
med forferdelig fart nedover i
lien, og det var klart at vi kom til
å lande i ſjøen. Heldigvis ſto det
et par ſtore oldertrær i busſens
vei. De tok kraftig av for farten,
noe ſom nok gjorde ſitt til at
busſen ble ſtående på temmelig
grunt vann, bare 4–5 meter fra
ſtrandkanten. Hadde ikke trærne
dempet farten, ville vi uten tvil
kommet lenger ut og havnet i
marebakken.
— Jeg har leſt at når et kjøretøy
havner i vannet, ſkal man
ligge ſtille til det er fylt med vann,
og deretter forſøke å komme
ſeg ut. Derfor ble jeg liggende ſtille
og jeg ſå vannet ſteg.
Da vannet var ſteget til midt
opp på vinduet ſtoppet det imidlertid
og jeg reiſte meg opp. Ut
gjennom et iſtykkerſlått vindu
kunne jeg ſe at Atle, ſønnen min
ſto inne på ſtranden.
— Ta det rolig far, det er
grunt vann og du kan fint komme
deg til land, ſa han. Jeg tok
meg ut gjennom vinduet og
vadet inn mot ſtranden.
Bolſtad forteller videre at på
veien inn til ſtranden fant han
liket av den 17 år gamle Arild
Stokkebø. — Jeg kunne ſe at han
var ille tilredt og det ville ikke
nytte med noe opplivingsforſøk.
Jeg bar ham inn på ſtranden og
la en riſt fra busſen over ham, ſier Bolſtad.
— Inne i busſen ſto det en mann
og ſkrek om hjelp. Jeg
visſte ikke ſelv hvor ſkadet jeg
var, blant annet rant blodet
nedover meg fra et kutt jeg hadde
fått i hodet. Derfra torde jeg ikke
ta meg ut for å hjelpe mannen
ſom ropte på hjelp. De får ta
det med ro, ſå ſkal vi komme
ſnart. Det er ikke noe farlig nå lenger, ſa jeg. Sønnen min underſøkte om
jeg hadde fått alvorlige
ſkader, men det hadde jeg ikke
og vi løp opp på veien for å hente hjelp.
— Vi fikk ſtoppet noen engelſke turiſter
ſom kom forbi i en bil,
og de løp ned til fjorden med
bandaſjer og gasſbind og gjorde
en meget verdifull innſats. Fra
Luſter kom det ſykevogn, og de
ſom var døde og de overlevende
ble fraktet til ſykeſtuen i Luſter. På
ſykeſtuen måtte jeg ſy noen
ſting i kuttet jeg hadde fått i
hodet. Sønnen min hadde bare
fått noen ſkrubbſår, og vi kunne
reiſe avgårde igjen.
De ſom nå ligger på ſykeſtuen i Luſter
er Andreas Langeteig
ſom er 67 år gammel, og en 18
gammel Luſter-dame ſom heter
frk.
Talle. På ſykeſtuen opplyſes
at det ikke er fare for livet
til noen av dem.
Når det gjelder de ſom omkom
ſå mener Bolſtad at ſjåføren
Johannes Stokkebø, ble drept da
busſen landet etter førſte rundkaſt.
— Busſen landet med den ſiden
der Stokkebø ſatt og den ble
trykket kraftig inn. De andre
ſom ble drept ſatt foran ſammen med
Stokkebø og de ble nok ſlått
i hjel. Jeg tror ikke de druknet
da vannet trengte inn i busſen, ſier Bolſtad.
Bergens Arbeiderblad.
25. juli 1966.
1 9 6 3 .
Luſter, Hafſlo og Joſtedal vart ſlegne ſaman til ein kommune. Dette var ſtikk i ſtrid med innbyggjarane ſitt ynſkje, og det førte til at mange no fekk
mykje lenger veg til kommuneſenteret. So kva var vitſen? Joſtedal kommune hadde rettnok lågt folketal, men dei hadde no greidd ſeg bra til denne tid likevel, og dei visſte jo at dei ville fenga framtidige kraftinntekter.
Innbyggjartal:
Joſtedal kommune: 796.
Hafſlo kommune: 2384.
Luſter kommune: 2673.
Nye Luſter kommune hadde dermed i 1963 5853 innbyggjarar (i 2024 5371).
1 9 5 8 .
Straum.
Det vart lagt inn ſtraum hjå ſamtlege i Leirdalen, og 16de auguſt vart ſtraumen ſett på. Ogſo i Vigdalen og i heile Joſtedalen fekk dei ſtraum dette året. I Joſtedalen var det ſume ſom ogſo fyrr hadde hatt ſtraum; frå lokale ſmåkraftverk.
No vart kvardagen mykje enklare, for fyrr måtte dei fyra i omnen ogſo um ſumaren for at
fenga heitt vatn til
klesvaſk og oppvaſk, og varme til matlaging. Og ein fekk mykje betre ljos
at hjelpa ſeg med um kveldarne, og mange kjekke elektriſke hjelpemidlar, ſamt
frys og kjøleſkåp.
Og elektriſk ſaueſoks: Det vart ikkje lagt inn ſtraum i fjøſen på
Blokkeberg, då der ſnart ſkulle byggjaſt ny.
So til deſs klyppte dei ſauerne i kjøken.
Leirdalsvegen.
„Bergens Tidende“s utſende medarbeidar ſkreiv
i 1926 um Leirdalsvegen: „Det er
en brat daarlig vei, ſom langt oppe i den endnu brattere li fører opover parallelt med elven.“
Det vart no bygd ny veg, og han ſtod ferdig i 1963.
Frå krysſet i Andersgarden og ut til Blokkeberg vart det bygd ny veg i 1971.
I 1974 vart Leirdalsvegen utvida i ſvingarne, og i 19[79] vart han aſfaltert.
Anleggsvegen vart aſfaltert i 1986.
I 1993 vart det uppſett ein del autovern.
Av ſysſelſettingsproſjekt ſom er tenkt ſett i gang i Luſter i vinter kan nemnaſt Engjadalsvegen i Gaupne. Elles er det nå i gang arbeid på Leirdalsvegen med 6-7 mann. Om ein kjem til å halda fram med arbeidet på denne vegen utover vinteren er uvisſt, det avheng m. a. arbeidstilhøva.
Sogningen.
På ſtyggaſte partiet av Leirdalsvegen ſkal det no koma rekkverk, las ordførar Anders Bjørk melding om i ſiſte kommuneſtyremøtet i Luſter.
Sogns Avis.
Nedre del av Leirdalsvegen vart bygd alt for bratt, og den aller verſte delen vart erſtatta av ny veg i 2003. Men fortſatt er det ofte problematiſk å vinna ſeg opp att vinterstid utan firehjulstrekk. Og mange ſit med hjarta i halſen når dei ſniglar ſeg nedover på glatta.
Vegen er litt over tri kilometer lang.
Å ganga ned til Leirmoøygarden tek omlag tri kvarter (frå Blokkeberg).
1 9 5 4 .
Tridje verdskrigen.
Dei ſtarta Tridje verdskrigen, ogſo kalla "Den ſtille krigen".
Krigen ingen ſkulde vita um.
Alle tri verdskrigarne var ferdig planlagde i år 1871.
Dei byrja bruka millom anna utvalde biologiſke våpen og ymſe typar gift (t.d. fluor), og
fienden deira var — ſom alltid — oſs.
Kvifor trur du det dukkar opp influenſa kvart bidige år: ſom
om det ſkulde vera tillaga, ikkje ſant?
(Influenſa er reakſjon på luftvegsforgifting.)
Kriſtne og ateiſtar ſkulde ſetjaſt upp
mot kvarandre, og det ſkulde bli ſtort moralſk forfall [me er midt inne i det no];
alle ville enda upp med å tilbe Satan.
I ſiſte del av krigen ſkulde ſtaten Iſrael og
dei iſlamſke landi øydeleggja kvarandre (år 2025).
I 1979 gav dei internt ut eit ſkriv på 40 ſidor i høve
25-årsjubileet for krigen,
kalla
"Silent Weapons for Quiet Wars".
1 9 3 9 .
Andre verdskrigen.
Storbritannia (og Frankrike) ſtarta Andre verdskrigen ved at dei gjekk til krig mot Tyſkland. Hitler vilde ſlett ikkje hava krig med britarne, men dei mange fredsforſlagi hans var nyttalauſe.
Norìg vart okkupert av tyſkarane i 1940.
Dei kom engelſkmennerne (ſom då alt hadde okkupert
Island og Færøyarne) ſovidt i forkjøpet.
Ingen tyſkarar var å ſjå i Leirdalen under krigen,
men derimot ein del engelſkmenner på røming.
Krigen varde i nøyaktig ſeks år.
1 9 3 0 .
Jarnbrui på Leirmoøygarden vart bygd. Det var ei ſtålfagverksbru med ſpennvidde på 37 meter og 2,8 meter køyrebreidde.
På biletet ſer me arbeidslaget ſom bygde brui. Dei gjorde eit framifrå arbeid. Tak deg ein tur under brui og ſtuder fundamentet. Slikt flott ſteinarbeid er det ingen ſom får til i dag, ſame kor mykje maſkiner og dingeldangel dei måtte hava.
2 8 . j u l i 1 9 2 8 .
Syrgjeleg ulukka i Luſter.
9 menneſkje drukna.
Ei tung og ſorgſam ulukka
hende i Luſter millom Sørheim og
Skjolden no laurdags kvelden kl.
10½. Ein liten open motorbaat
med 10 menneſkje kvelvde, og baaten
og dei 9 gjekk til botnar med
det ſame, berre ein ungdom, Torbjørn
Eide, ſom hadde hoppa ut,
fekk berga ſeg ved ſymjing dei
paalag 200 meter til lands.
Me raaka ſundag lærar Kriſten
Sørheim ſom var ein av dei ſiſte
ſom ſaag desſe ſom ved denne
ſyrgjelege ulukka ſo uventa og
braadt kom burt.
Han kunde fortelja: at det laurdag
hadde vore jordferd paa Sørheim
etter Liv Eide. Ei mengd
av ſlegt og vener fraa Skjolden
var innbedne og hadde vore med
i jordeferdi og i møtet i heimen
etterpaa framyver kvelden.
Kl.
10½ um kvelden ſkulde ſo
tvo motorbaatar fara attende til
Skjolden med folket derifraa. Fyrſt
gjekk den minſte med 10 menneſkje. Han
kunde ikkje vera tungt
laſta, daa han ſkulde greida 20
menneſkje. Den andre og ſtørre
motorbaaten vart liggjande att ei
tid og elda upp.
Veret var ſtillt og vakkert daa
baaten gleid innyver. Men fylkesbaaten
ſom gjekk i ruta fraa Skjolden,
hadde ſett ſterke dynningar i
ſjøen, og ei av desſe bylgjor var
det nok ſom fyllte motorbaaten.
Torbjørn Eide ſom i klædi vann
aa ſymja i land, var ſo medteken
at han fall i uvit og ingi greida
kunde gjeva for det fyrſte.
Dei ſom gjekk med var:
Erik Nyhus, ſom aatte baaten,
og kona hans og ein ſon, gardbrukar
Jakob Bolſtad, Ola Eide
og kona, Knut H.
Eide og kona Anna Dahl.
I melding fraa Ø. Alme høyrer
me at folk paa den andre ſida
hadde høyrt naudropi, og kom til
ulukkeſtaden ſnaraſt raad, men
daa var ingen ting aa høyra eller
ſjaa. Etter varſling kom lensmann
og dokter paa ſtaden kl. 1 um natti. Noko ſeinare flotna liki
av Barbra Nyhus og Anna A. Bolſtad upp. Uppliving vart ſett
i gang, men diverre utan hjelp.
Ulukka er den ſværaſte me
kjenner til paa Sognefjorden i den
ſeinare tid, og bygderne, og ſerleg
Luſter, er djupt gripne av den
ſyrgjelege hending.
Alle ſom kom burt var i ſin
beſte alder, ſtrævſame og gilde
arbeidsfolk dei fleſte, og mange
av dei let etter ſeg fleire ukonfirmera born.
Me hadde ein telefonſamtale
med lensmannen i Luſter i dag. Han
ſegjer at ſokningsarbeidet
held fram, naar veret tillet det. Men
i gaar var det for ſterk vind. Dei
hev enno ikkje funne fleire
lik enn Barbra Nyhus, kona aat
Erik Nyhus, og enkja Anna Bolſtadmoen. Der
er elles urein botn
paa 60–70 famnar.
Han ſom berga ſeg er no bra
att, og var i gaar i ſmida og laga
krokar til ſokningsarbeidet.
Det var ikkje Nyhus ſjølv ſom
ſtyrde baaten daa ulukka hende,
men det var den 19 aar gamle ſonen
hans, ſom ogſo rauk til.
Der kom tvo ſtore dynningar
fraa fylkesbaaten «Alden», og den
ſiſte fyllte motorbaaten.
Der er 15 attlivande born etter
dei burtkomne. Dei fleſte ſat i
ſmaae kaar, og folk i Skjolden
ſette ſtraks hjelpande innſamling
i gang. Me ſpurte lensmannen
um innſamling i heile Sogn var
turvande, og han var av den meining. Provſt
Rødland hev teke
paa ſeg aa ta mot gaavorne.
Sogns Tidend.
Onsdag 1. auguſt 1928.
Den ulykkelige motorbaatferd i Luſterfjorden.
Et billed fra ſørgehøitideligheten i Fortun kirke. Kiſtene er ſtillet op i række i midtgangen op mot koret. Under: Dette billede er tat lørdag utenfor familjen Nyhus' hjem, hvor folk var ſamlet ved de omkomnes baarer.
Da ofrene for ulykken blev begravet lørdag.
Bergens Aftenblad.
Torsdag 9de auguſt 1928.
L a u r d a g 1 4 d e a u g u s t 1 9 2 6 .
Storflaum.
Denne dagen var det ein ofſeleg flaum frå Brimkjedlen. Tvo av kvernhuſi, millom anna Pergarden ſitt, ſom ſtod frampå ſtølen, vart tekne av dei ovſtore vaſsmengderne. På Blokkeberg mysſte dei ein nyſlakta gris ſom ſtod i ſaltekar i det eine kvernhuſet. Sameleis gjekk det med fire ſlipeſteinar, og brui ſom ſtod rett nedanfyr gjerde til Hauglund reiſte.
Det vart vekke ein del jord og ſkog, og øydelagt mykje turrhøy i Tunsbergdalen. Frammi der gjekk det ogſo mange beiſt på beite, (70—80 nautabeiſt og 50 heſtar) men dei redda ſeg alle ſom ein.
Den flaumſikre ſteinkvelvingsbrui på Leirmoøygarden
gjekk med. Rett etterpå ſkifta elvi løp og byrja
renna beint frametter mot Alsmo. Og
ſo etter ei ſtund laga ho nytt løp mot den andre kanten,
og byrja ſaman med Joſtedalselvi
å laga demning til heile Alsmo ſtod under vatn.
Leirmo fekk øydelagt mykje dyrkamark, og eindel ſkog.
På Leirmoøygarden var det tvo dagar etter flaumen ferdig
ei naudbru, og tvo dagar etter det byrja dei å ſetja upp
ei proviſorisk timmerbru. Ho vart laga ſopaſs
ſolid at ho ſkulde kunna brukaſt nokre år.
1 9 2 6 .
[Syrgjeleg ulukka paa burtſida av Leirmoøygarden.]
Grenſa for Luſter gaar umtrent 10 km. fraa Gaupne
uppyver dalen, daa fyrſt byrjar Joſtedal ſom ſtrekkjer ſeg
ca. 30—40 km. lenger inn millom dei himmelhøge fjelli,
eit av dei villaſte dalføre paa Veſtlannet, og her gjeng ei
av dei meſt nerveſkakande og ſtorfelte bilrutor me hev her veſtpaa.
Gjennom Joſtedalen er det ogſo tanken
at ſamferdſla millom Sogn og Gudbradsdalen ſkal gaa
ein gong i framtidi naar ein ny gullalder hev gjort
folk vyrdlauſe nok med pengane, enten veg eller helſt
jarnbana. Jarnbane kommiſjonen var her for nokre aar
ſidan og ſaag paa „lokalitetene” og heldt
daa paa aa lida ei uferd med di ei av dei mange gamle
bruene datt ned undet bilen, til all lukka hadde bilen
ſo god fart at han kom ſeg yver paa andre ſida. No ſkulde
dei vore her att og ſett korleis elv og flaum kann herja her.
Stedet hvor piken ſtyrtet ned er betegnet med et kryſs, den ødelagte bro over Leirdøla med to kryſs.
Det var ogſo her at ei gjenta gjekk ſeg utfyre
fjellet og ſlo ſeg ihel for umlag 14 dagar ſidan. Gjenta
tente hja Preſtegaard i Gaupne og ſkulde gaa med mat
til ſlaattefolki paa eit utlæge. Ho hadde gjenge vegen
fleire gonger fyrr, og vegen var bra etter Veſtandsforhold,
ho fylde elvi meſt heilt fram.
Men denne gongen tok ho ſeg upp paa fjellet
og kom fram paa fjellkanten 3—400
m. uppyver ſlaatteplasſen, og ned til denne var det berre ville ufſer, ikkje geiteveg eingong. Men gjenta var uppvakſi paa ein fjellgard, og daa lende nedetter vart verre og verre, brette ho upp ſkjørti ſo ho kunde kliva ſom ein kar, ſnart maatte ho kaſta fraa ſeg matkorgi, hadde nok med aa klare ſeg utan. I køyrevegen paa hi ſida av elvi ſtod tri kvinnfolk ſom ſkulde ned til Gaupne aa handla, men dei vart ſo rædde daa dei ſaag hi kom klivande at dei la paa ſprang heimatt. No er det ingen ſom veit korleis det vidare gjekk fyrr dei fann henne i urdi nedunder drepi. Ho hadde ei ſver grastorva i handi ſo det er rimeleg at taket hev ſlept og ho hev ruſa utfyr. Men ho maa ha vore meſt nede daa taket glapp, for ho var ikkje ſumdſlegi, hadde berre fenge eit fælt ſlag. Men kva ho ſkulde den vegen naar ho var kjend med rette vegen er uſkynleleg. Folk i Gaupne er fataliſtar: „Da va ſo laga at ho ſkulde drepa ſeg dan dagen”, ſegjer dei.
Gunnar Drægni.
Tidens Tegn, fredag 3. ſeptember 1926.
1 9 1 6 .
Buſsrute.
Det vart ſett upp buſsrute millom Sogndal og Joſtedalen. Ruta gjekk 3 – 4 gonger i veka i ſumarhalvåret.
Bilen var
ein Chandler med ſju ſitjeplasſar.
Fartsgrenſa var 30 km/t.
1 9 1 4 .
Fyrſte verdskrigen.
Europa var fullſtendig fredeleg, men ſo brått ſtarta bandittarne Fyrſte verdskrigen, ſom lyn frå klår himmel.
Norìg heldt ſeg nøytralt, men hadde ſtore tap i ſkipsflåten.
Krigen varde i litt yver fire år.
Han heldt på å ſtogga halvveges, men ſo fekk dei lurt
med ſeg amerikanarane, og dermed dura dei på for fullt att.
M a a n d a g 3 . f e b r u a r 1 9 1 3 .
Fraa Indre Hafſlo.
I Marifjøra hev i vinter vore drive ein ſyſkule av Brita Leirdal. Skulen hev vore ſøkt av 12 gjentor. Siſte ſundagskveld hadde dei ſlutningsfeſt der ſlegt og vener var gjeſter. Alt arbeid vart framſynt i ſkuleromet, og dei 80 innbodne gjekk umkring og ſaag paa arbeidet. Alle var ſamde um at
her var eit gildt arbeid utført ſo vel
med kjoleſaum, linſaum ſom mange andre finare ting.
Det kom greidt fram at her var viſt ſtor dugleik av lærarinna
likſom ogſo læregjentorne hadde brukt flid.
Det er ovgildt aa vita at me hev ſo dugande folk her i Indre
Sogn ogſo, og eg vil med visſa ſeia at det ſom vert ofra av tid og
pengar til ein ſlik ſkule, er vel fare.
Feſten byrja kl. 6 um kvelden og vart opna av lærar Øvrebø ſom
bar fram ei takk og ei gaava fraa ſkulegjentorne til Brita Leirdal. Um kvelden
vart ſkifta med talar og ſang. Trond Feet bar fram ei takk fraa lærarinna
for den gilde gaava ho fekk; mange andre var ogſo uppe og tala. Feſten ſlutta
kl. 11. Eg vil faa lov aa ſeia takk for den gilde
framſyning av arbeidet og for feſtſtundi.
Deltakar.
Sogns Tidende.
1 9 0 6 .
Kvelvingsbrui på Leirmoøygarden vart bygd. Ho ſtod rett uppanfor fagverksbrui; det er enno lett å ſjå reſtarne etter fundamentet på heimſida.
Brui ſtod berre i 20 år. I 1926 reiſte ho
i den ovſelege flaumen frå Brimkjelen.
«Leirdøla bro i Lyſter (i veien til Joſtedal) 1906.
Sporvidde: 16,0m. Fil: 4,8m. Kjørebredde: 2,6m.»
1 7 . j u l i 1 8 7 5 .
Ulykke.
Den 17de ds. indtraf den ſørgelige Begivenhed, at 8 Menneſker druknede paa Reiſe fra Solvorn til Marifjæren i Hafſlo. Da Veiret den omhandlende Dag var ſtille, maa Aarſagen til Ulykken have været den,
at Baaden var overlaſtet; der var nemlig 8 Mand paa en ganſke liden Færingsbaad. Blandt de Forulykkede var der 4 Gaardbrugere, deriblandt 2 af Bygdens bedſte Mænd, 2 Husmend og 2 Ungkarle. Paa Baadhvelvet fandtes den følgende Dag 2 Perſoner hængende faſt efter Baadfæſtet, men døde; de øvrige Perſoner vare endnu den 18de ikke gjenfundne. De forulykkede
havde den 17de været i Solvorn paa Diſtriktsmøde, men ſkjønt der paa denne Dag, ſom desværre almindeligt ved ſlige Sammenkomſter, en hel Del vare beruſede, ſkal dog ikke dette have været Tilfældet med de Druknede, ialfald ikke i nogen merkbar Grad, og Ulykken maa ſaaledes alene tilſkrives den Omſtændighed, at Baaden var overlaſtet.
Dagens Nyheder.
Tirsdag den 27de Juli 1875.
1 8 5 8 .
Det vart ſett inn eimſkip for frakt av pasſaſjerar og gods i faſt rute millom Marifjøra og Bergen. Når der var is på fjorden, gjekk båten ſo langt han kom, og ſo fekk pasſaſjerarne ganga på
iſen
reſten av vegen, eller dei vart ſette av på næraſte isfrie ſtoppeſtad.
Seinare gjekk eimſkipet ogſo til Skjolden, men der var det
ikkje kai i byrjingi, ſo dei måtte
nytta robåtar for å koma ſeg ut til ſkipet.
1 8 3 8 .
Luſter kommune.
Luſter kommune vart ſkipa.
Kommunen hadde tri offentlege vegjer: Røneid — Joſtedal grenſe, Eide — Optun og Kvåle — Næs.
1 6 0 0 .
Norìg.
På eitt eller anna tidspunkt ſkjedde det ei
voldſom endring av landet vårt. Fyrr var her knapt
fjordar, og Stavanger låg langt inne i landet.
Sognefjorden ekſiſterte ikkje, der var berre ein ſtor
innſjø yver det ſom no er [gamle] Sogndal kommune.
Me ſer at det ſtemmer godt: fjelltopparne her er
lågare enn dei rundt; d'er 'kje ſnø på deim på biletet.
Truleg ſkjedde det ein eller fleire enorme
elektriſke utladningar
utanfor kyſten ſom ſprengde upp
heile landſkapet. Sjå på fjordarne og ſamanlikna
dei med korleis lynet lagar far der det hev ſlege ned i ei myr.
Sjå på Sognefjorden med tilhøyrande
dalfører — ſer det ikkje verkeleg ut ſom eit
enormt lynnedſlag? Og djupni er ogſo merkeleg: ved
utgangen knapt 100 meter, medan lenger inne yver
1500 meter til grunnfjellet på det djupaſte!
Dette kortet er datert 1636.
Men kva år ſkjedde det? På eit kort frå 1636 hev dei byrja endra landſkapet til dagens; i Stavanger-området. So då ſkulde ein tru at landſkapet hadde endra ſeg ikkje ſo lenge fyrr, eller at det ikkje hadde funneſt folk her til å regiſtrera det på lange tidor. For truleg var det ikkje mange ſom yverlevde ein ſlik kataſtrofe. Kanſkje var det ogſo difor det gamalnorſke ſkriftſpråket brått gjekk ut or bruk?
Biletet her viſer ei treplate påført ei leiande væſke ſom deretter vart utſett for 2000 volt. Og nøyaktig ſlik ſer fjordarne og dalføri på Veſtlandet ut.
Sognefjorden.
Trekyrkjorne kunde dei flytta rundt; verre var det med ſteinkyrkjorne. So kor gamal er t. d. Dale kyrkje? Dei ſegjer at ho er frå 1306 eller fyrr den tid, men dei veit jo ikkje, og det er ſo mykje ſom ikkje er ſant av det ſom blir fortalt. Ho er uanſett bygd etter at Sognefjorden vart til, naturleg nok, og er nok pålangtnær ſo gamal ſom dei vil ha det til. Det var no forøvreg ogſo ei uvanleg ſtaſleg kyrkje for ſlikt eit fattegſleg lite ſamfunn.
Dette kortet er datert 1595.
Dette kortet er datert 1607.
Dette kortet er datert 1570.
Som me ſér på korti er ſtorparten av landet rimeleg flatt, og her er laga mange kanalar. T. d. hev me ein kanal heilt frå Oſlo til rett nord for Sogneſjøen. So det er tydeleg at dei ferdaſt mykje med båt ogſo innomlands. Det ſame i Sveariket.
1 0 2 8 .
Kriſtendomen.
No vart det innført noko nytt i Norge:
Synd. Alle var i utgangspunktet ſyndige, ogſo
dei nyfødde. (Hev du høyrt ſo gale? Skal tru
um ungen var ſyndig medan mori gjekk umhender ogſo?)
Men — ſo ſnart dei vart døypte (kriſtna), fekk
dei koma til Himmelen.
Var du derimot ikkje kriſten, kom du til Hel
(det ſvipar vel på dagens Syden; iallefall
ſkulde det vera dugeleg heitt der):
„For ſlike er Helvete med alle dets djevler til, der er ſkrik og gråt, ſult og tørſt og fortærende ild, ſyv ganger varmere enn den heteſte ild en kan tenne i denne verden. Der er evig mørke uten lys, alderdom uten ungdom. Og ſelv om det på hvert menneſke ſatt hundre hoder, og hvert hode hadde hundre tunger, ſom alle var av jern, og ſom alle talte fra jordens opphav inntil verdens ende, ſå kunne de likevel ikke ſkildre alt det vonde ſom Helvete rommer.“ —Moralpreken IV.
I norrønt hev me langt nord i ſkoddeheimen Nivlheim, ſom ſveipar det kriſtne Helvete på alle måtar, burtſett frå at der er ſurt og kaldt i ſtaden for heitt og godt, og tenk: der bur Hel, dotteri åt Loke og Angerboda. So det er nok herifrå dei kriſtne hev dikta upp dette helvetet ſitt. Me hev ogſo i ſud Muſpelheim (der er det heitt!) kor Surt råder med det eldande ſverdet ſitt, og med honom ſom fyrebilete dikta dei nok upp Djevelen.
7 8 7 .
Englands-ſtrandi.
Nordmennerne, heitte vikingar, byrja uppſøka kloſteri til ſkottarne og irarne. Det likte desſe dårleg. Som ein ordhitten irſk ſogeſkrivar ſkildrar det:
„So med eitt ord — um der vøre hundrad ſtålſette hovud av jarn på ein hals, og hundrad kvasſe, vituge, onnuge og utrøyttelege tungor av metall i kvart hovud, og hundrad måluge, høgtalande, utrøyttelege røyſter på kvar tunga, ſo vilde dei ikkje kunna telja upp, melda eller ſegja ifrå um alt det vonde irane leid, både karar og kvende, læk og lærd, gamle og unge,
adeleg og træl, av urett, ſkade og vald frå desſe
djerve, illſlege, framande, heidne folki.“
9550 år fyre vår tidsrekning.
Ragnarok.
Det ſkjedde ein verdensomſpennande kataſtrofe
ved at jordſkorpa vreid ſeg og ſkipla koninenti og
produſerte ekſtreme flodbylgjor og kolosſale vindar.
Og jordſkjelv og vulkanutbrot ſo voldſomme
at det er uråd å foreſtilla ſeg. Meſt alt liv
vart utradert. Kanſkje tok alt dette berre ein times tid.
Dette ſkjer med jamne millomrom, og
me er i våre dagar tett innpå eit nytt ragnarok.
Kvar gong tek dei enorme flodbylgjorne med ſeg jord
og ſtein og ruſk og raſk ſlik at dei er ſom ein tjukk
graut, og etterlet ſeg meir eller mindre tjukke lag.
Biletet her er frå Amerika og viſer dette tydeleg.
Det ein trur ſkjer er at laget den tunne jordſkorpa
vår ligg på er nokonlunde faſt
ved normal jordmagnetiſme, men ved
reduſert magnetiſme blir det flytande og dermed byrjar
me å ſkreia rundt i meir og meir voldſom
fart. Med ekſtreme fartsvindar og vatnet i havi ſom
fosſar inn yver land i fleire hundre meter høge bylgjor.
Kontinenti blir presſa ſo
hardt mot kvarandre at dei dannar nye fjellkjedor: desſe kunde gjerne
fyrr liggja på havſens botn; flodbylgjor ſo ſvære
at dei kann ganga tvert yver heile USA; jordſkorpa ſprikk
upp ſo ein ſer rett ned i raudglødande lava;
vindar ſo voldſomme at dei fær orkanar
til å ſveipa mild bris.
Det vil taka mange år fyrr ein ſer att Soli, og meſt
alt vatn vil bli ureina av dei enorme vulkanutbroti.
God Is Male from Nina Paley on Vimeo.