Hver gang du skifter sommer-/vinterhjul, eller har mistanke om at noe er galt, gjør du følgende:
Med hjulet opp fra bakken; vri det frem og tilbake og se om styrestaget (3)
beveger seg inn og ut i demperleddet. Det
skal
bevege seg litt (det er en liten demping i leddet),
men ikke mye.
Beveger det seg mye, eller du hører klikkelyd, må leddet byttes så fort som mulig.
|
|
Skifting av indre demperledd
Tegningen er lånt fra delelisten til Citroën CX
- Jekk opp fronten på bilen og sett den på bukker.
- Ta av hjulet.
- Vri rattet helt over mot motsatt side, skru av tenningen og
ta ut nøkkelen slik at rattlåsen blir aktivert.
- Fjern trykket på hydraulikken (opne
lufteskruen).
- Skru av mutteren (12).
- Rengjør, klipp av stripset og skyv belgen (5) helt inn.
- Bend opp låseblikket (6).
- Bruk 17mm fastnøkkel med kort skaft og skru av demperleddet der det er festet til tannstangen (A).
- Ta ut styrestaget (3) og sett det fast i en skrustikke.
- Merk NØYAKTIG mutterens plassering. (Legg en linjal el.l. inntil
mutteren og merk (3) med tape på den andre siden av linjalen.)
- Skift indre demperledd (pass på at det nye har samme lengde).
Montering:
Bruk skruelim og
pass på å bende låseblikket (helst nytt)
skikkelig på plass.
Få kontrollert forstillingen eller
prøv å gjøre det selv.
|
|
Indre demperledd (4) finnes i 2 lengder, det samme gjør ytre styreledd (du må dermed ha kort
indre + langt ytre, eller omvendt).
Slark i styringen kan skyldes at indre demperledd (4) er utslitt, eller at
låseblikket (6) har sviktet, slik at indre demperledd er i ferd med å skru seg ut.
Bruk 8mm og 19mm fastnøkkel for å løsne mutteren (12) (sett fra undersiden).
|
|