Attende
2011
2011
Høgnorsk English

  2 0 1 5     2 0 1 4     2 0 1 3     2 0 1 2     2 0 1 1  

H e l g e   o m   l i t t   a v   h v e r t . . .
31. desember 2011

VARME TANKER

Varme    Det var åtte kuldegrader i dag tidlig, og motorvarmeren er defekt.
   Derfor la jeg en plastpose med kokende vann i motorrommet en stund før jeg skulle starte.
   Ikke trodde jeg det skulle være til hjelp, men jeg syntes synd på motoren.

   
G o d t   N y t t   Å r !


24. desember 2011

LANG SNUTE

CX    Vi venter gjester i kveld, så jeg måtte sette CX'en inn i garasjen slik at de kunne få plass til bilene sine i tunet. Gjestfri skal en jo være!
   Heller rettere sagt: Jeg forsøkte å få bilen inn.
   Hvorfor kan ikke desse snikkerne lage garasjer som passer til normale fem meter lange biler?

   
G o d   J u l !


12. november 2011

CX
   Her står en trist CX som ikke har blitt brukt på mange, mange uker...

11. november 2011

SYKKELMORO

   Jeg sykler fortsatt til jobben, ettersom motorvarmeren på CX'en har sluttet å fungere, og det ser ut til å være uråd å få tak i ny. Kanskje jeg skulle prøve med en slik til å montere på ene slangen mellom motoren og radiatoren?
   Jeg bruker å sykle etter veien også der det er gangvei, tydeligvis til mange billisters store irritasjon. Merkelig; når jeg kjører bil er det jeg som irriterer meg over de andre billistene, men når jeg sykler er det de som irriterer seg over meg!
   Men hjem igjen i gårkveld fant jeg ut at jeg skulle prøve denne gangveien.
   Etter en stund kom jeg bakom en som gikk bortover med en hund i bånd. Han gikk midt i veien med hunden på venstre side. Jeg syklet forsiktig forbi på høyre side, og fikk akkurat da i øyekroken se at hunden for bakom eieren og etter meg, slik at den forfjamsede fyren ble vridd rundt som en korketrekker. Artig!
   Heretter skal jeg sykle etter gangveien hver eneste dag.

29. oktober 2011

OVERGREP

I Aftenposten kan vi lese:

45 av 48 voldtektsmistenkte av utenlandsk opprinnelse

Tenk om vi kunne lage en haug med dameroboter som kunne spasere rundt i gatene nattestid? Med en kraftig musefelle montert innvendig et visst sted.
Roboten måtte være tung, minst 150 kg, slik at gjerningsmannen ikke ville klare å bære den med seg. Etter at musefellen klappet igjen skulle roboten begynne å spille Vikingarna uten stopp i 24 timer. Deretter kunne musefellen opne seg igjen.

26. oktober 2011

JENSN & NABOEN

   Forsøkte for noen år siden å lage en liten tegneserie...



1. oktober 2011

TAPTE MOTIVER

   Det kan sies mye bra om å kjøre CX, men som med alle biler: Dukker det opp et flott fotomotiv kan det bli problemer. For du kan nemlig ikke stoppe hvor som helst. Det har blitt mange tapte motiver opp gjennom årene.
   Med sykkel derimot, kan du røske opp kameraet omtrent hvor det skulle være og fange motivet før det forsvinner. Slik som i dag tidlig. Jeg stoppet midt på Loftesnesbroen og fikk fanget dette motivet i akkurat rette øyeblikket. Det er spesielt når det er tåke at motivet kan forandre seg fort. Her er et annet bilde jeg tok for en tid siden. Men da hadde jeg CX'en.

30. september 2011

FORBILDER?

   Leste i en nettavis i dag om vektere som patruljerer i Oslo for å få bort narkotikaselgere og gjøre gatene tryggere. Fint det.
   Men den ene brukte selv rusmidler (snus), og en av dem (den samme?) gikk og spaserte midt i en sykkelvei. Hmm...

26. september 2011

DRITTVANN

   Når en starter å sykle om våren, er en gjerne proppfull av gode forsetter; en holder seg tett i veikanten, stopper og slipper forbi rett som det er, sykler etter gangvei (vet ikke om det er så bra, forresten), og prøver kort og godt å være en MØNSTERsyklist, høflig og smilende.
   Men så opplever en gang på gang å nesten bli presset i grøften av uforskammede billister, og gjerne også voldsom fløyting, og til og med gauling ut gjennom opne bilvinduer, og så går en etter hvert over til å bli det som billistene sikkert opplever som en MONSTERsyklist. Og — det er de som har skapt "monsteret"!
   En begynner å holde seg godt ut i veibanen for å unngå å bli forbikjørt på de aller trangeste plassene, og for å ha litt mer å gå på når en blir forbikjørt med minimal klaring, og en blir mer likehendt med å slippe forbi. Fordi en ikke har noe som helst igjen for det. (Nå er jeg jo fullt klar over at ikke alle disse billistene som fremviser idiotisk kjøring kan noe for det, de er bare så utrolig dumme oppi hodene sine, stakkars: Vi får vel heller synest synd på dem.
   I dag tidlig var det et fælt regnvær da jeg stod opp, så derfor tok jeg på meg "ekstremregntøyet" mitt (bukse og jakke beregnet på storm i høyfjellet). Men da jeg begynte å sykle hadde det jo selvsagt sluttet å regne (irriterende).
   Men da jeg var kommet til Kjørnes, kom det en fjompenisse i en rød lastebil og dundret gjennom en svær sølepytt og sendte en foss av drittvann rett i ansiktet på meg! Du har sikkert opplevt det selv også når du kjører bil, at det har kommet en halv innsjø rett i frontruten med et smell, slik at du ikke ser noe som helst før du i panikk har fått i gang vindusviskeren. Tenk deg da å få dette rett i ansiktet når du kommer trillende i 30-40 i halvmørket.
   Vel — om ikke annet så fikk jeg iallfall bruk for regntøyet.

22. september 2011

MØRK TYPE

   Jeg sykler til arbeidet for tiden, ettersom CX'en ikke er helt frisk. Den driver og gir gass på egenhånd; har tydeligvis fått et rusproblem... driver og ruser seg opp.
   Det var ikke skikkelig lyst enda i dag tidlig, men jeg var godt synlig; med kraftige lykter fremme og bak, og rød regnbukse og gul sykkeljakke.
   På den lange rettstrekken her på Kaupangerskogen oppdaget jeg brått at det kom en syklist i mot, og jeg skvatt nesten litt, for han dukket opp som et spøkelse. Han var mørkkledd, hadde ikke et eneste lys på sykkelen, og etter det jeg kunne se heller ikke refleks.
   Og billisten som kom bak meg akkurat i det samme kan heller ikke ha sett ham, ettersom han la seg helt over i motgående kjørefelt da han kjørte forbi. Han kan ikke ha vært mer enn millimeterer fra den mørkkledde.
   Så — hadde det skjedd en ulykke her hadde det vel blitt jeg som hadde fått skylden, fordi jeg var alt for godt synlig...

10. september 2011

DUST

   Går du ut i mørket i trafikken UTEN refleks? Er du en DUST?
   Nei – nei, selvfølgelig ikke. Du har alltid to refleksbånd liggende i ytterjakkene dine hele året, og tar dem alltid på deg når du ferdest ute i mørket og halvmørket. Og dersom du har med deg en refleksløs venn, kan du låne bort det ene. (Du vil da fremstå som den kloke og fremsynte;)
   Sammeledes har du vel alt som skal til av lys og reflekser på sykkelen din, og alle lyspærene på CX'en er i orden?
   Når du er ute og kjører i mørket, og du ser en fotgjenger som kommer mot deg i veikanten MED refleks, blender du naturligvis ned. Treffer du derimot på en DUST, kan du godt vente litt med nedblendingen; kanskje han da skjønner at han er vanskelig å se. Kanskje. I alle tilfelle: Følg godt med på veikanten, spesielt når du får biler i mot, for da kan det være utrolig vanskelig å få øye på en eller flere som kommer gående der uten refleks. Vi hadde forøvrig et slikt tilfelle her på Kaupanger for et par år siden: Lang rett strekning, stupmørkt, to biler som kommer mot hverandre, og en fotgjenger som går på kantstripen og tror han blir sett. Men bilføreren som kjørte på ham, så ham ikke i det hele tatt. Merket bare et dunk i bilen.
   Men tro nå ikke automatisk at bilføreren ser deg fordi du har refleks på deg; kanskje det er en MEGADUST som sitter og sender tekstmeldinger når han heller skulle holdt øynene på veien...

3. september 2011

HELVETESFOSSEN

   For ganske mange år siden hadde vi en bensinstasjon av den gode gamle typen, med verksted og alt du trengte til bilen. Han som drev stasjonen hette Fossen til etternavn.
   Et stykke innenfor bensinstasjonen, i Årøy, har vi en foss som heter Helvetesfossen. Den skal visst hete det fordi sogndølene en gang jaget en fut på elven der: Han fór i fossen.
   Og så kom det da en dag en dansk turist inn på stasjonen, han vendte seg til en som jobbet der og spurte: "Hvor er Helvedesfossen?"
   Han som ble spurt var nok vant med litt av hvert av konflikter når det gjaldt biler og reparasjoner og så videre, for han svarte uten å blunke: "Han sitter innpå kontoret."

29. august 2011

TREIGING

   Hjem igjen i kveld havnet jeg bak en lang kø, og biler bakom meg ble det etter hvert også. Greit, tenkte jeg, enda en utenlandsk turist.
   Da vi kom til den lange rettstrekken på Kaupangerskogen fortsatte køen i knapt 60. De aller fleste ligger her i 80-90, og er også raske med å kjøre forbi. Men ikke i dag. Den hvite bilen forrest fortsatte sin langsomme ferd, med hine diltende etter.
   Du har nå selvsagt skjønt det: Det var ikke en utlending, men derimot en norsk uniformert politibil. Han svinget av ned mot Kaupangsenteret; det gikk senere og senere, og gjennom rundkjøringen var det bare så vidt han rørte på seg.
    Jeg lurte på om jeg skulle følge etter og yte livreddende førstehjelp, både på sjåføren og bilen, for det så ut til å bare være et tidsspørsmål før begge stoppet helt opp!

27. august 2011

MØRKETID

   Det begynner å mørkne tidligere om kveldene, og dét i kombinasjon med regnet som vi ser ut til å ha fått mer eller mindre permanent denne sommeren, betyr at du nå må gjøre følgende: Vask frontruten skikkelig på innsiden. Se etter at alle lyspærer fungerer. Sett på ny vindusvisker. Etterfyll med god spylevæske.
   Spesielt for de av oss som er en del eldre enn bilen, er det viktig å ha alt dette optimalt. Nattsynet vårt skal visstnok ikke være som i unge år. Så om du har lykter med de store metallreflektorene, og strømmen koplet via relé, samt lykteviskere, kunne du jo satt i rallypærer for å kompensere for synstapet. Men dette er jo ikke lovlig. Selv om CX'en har automatisk nivåregulering! Dette hadde vel neppe medført mer blending enn det disse !#%@#! xenonbilene driver med. Eller disse juletrelysene (diodekjørelys eller hva det nå er) som svir i øynene til og med i godt dagslys! (Om du ser bent inn i dem.)
   Ta i alle fall og sett på ekstra langlys, om du ikke har fra før. (Det er forhåpentligvis lovlig.)

19. august 2011

SPRÅK

   leirdal.info er skrevet på Høgnorsk (ikke Nynorsk) og kan nok være tung å lese for folk østenfor og i Danmark. Jeg har nå derfor begynt å oversette til Riksmål, og er foreløbig ferdig med bremsesidene. Når du kommer innpå der er det bare å trykke på det norske flagget for å skifte mellom Høgnorsk og Riksmål.
   På sikt er planen å få alt oversatt til Riksmål og Engelsk, men det er mange sider, så det vil ta tid!
   Skulle jeg ha klart å oversette noe helt ut på viddene, får du heller tipse meg i gjesteboken.

16. august 2011

BLINKING

   På vei hjem i dag kom jeg bak ein liten nederlandsk bil, en hvit Renault.
   Han kjørte hverken fort eller sakte (fort, til utlending å være;). Plutselig lyste det opp på høyre sida av bilen, og det begynte å blinke et lys. Jeg forstod først ikke hva det var; men så kom jeg på det: retningslys! (Ser ikke slikt så ofte;)
   Dette var lenge før neste avkjørsle, og jeg kunne dermed bare slippe gasspedalen og sakte skape mer avstand mellom oss, for så å rolig gi gass igjen etter at han hadde svinget av veien. Jeg trengte ikke engang geare ned.
    Hadde bilen fremfor hatt norske skilter ville jeg sett bremselysene hans lenge før blinklyset, om det i det hele hadde blitt slått på!

13. august 2011

SMELLING FRA BAKENDEN

   Jeg har i det siste lurt på hva som har gått for seg bak (på CX'en;).
   Det har kommet en kraftig smell når jeg har kjørt litt fort over fartsdumper, og av og til har bakluken knirket noe voldsomt. Jeg var begynt bli redd for at ene bakhjulsopphenget holdt på å gå i oppløsning, og litt rust er det jo der, men ikke verre enn at det ble godkjent på EU-kontrollen.
   Nå fant jeg ut hva det var.
   Splinten i ene hengslet på bakluken var røket, slik at luken bare hang i det andre (som sikkert heller ikke er særlig bra). Greit med enkle feil!

8. august 2011

EU—KONTROLL

   På EU-kontrollen for to år siden var det null feil.
   I dag vart det toerfeil på bremseskivene fremme, skjev bremsevirkning fremme, skjev bremsevirkning håndbremser (også fremme;). Begge hadde for svak bremsevirkning på venstre side. Kan det ha kommet noe på bremseskiven?
   Hadde en mistanke, for ved kraftig oppbremsing har høyre fremhjul hatt lett for å låse seg. Og skivene er ikke under minimum ennå, men skjevslitte, slik at de er begynt å bli i tynneste laget på innsiden.
   Greie feil: Bremseskivene måtte jeg skiftet snart uansett, og etterkontrollen får jeg gratis.

7. august 2011

STORSERVICE

   Fant ut at jeg måtte stramme håndbremsene i dag, så inn i garasjen, opp med fronten og til å justere. På venstre siden er begge de små boltene som skal holde brenseskiven på plass borte, så der måtte jeg først finne tre hjulbolter til stålfelger og sette i, slik at bremseskiven ble sittende skikkelig på plass under operasjonen.
CX    Dette var ikke så lenge gjort, så kanskje jeg skulle finne på noe annet også. Så ut med bilen, og rygge den inn igjen på to hjulramper. De ville jo ikkje holde seg på plass, så jeg måtte finne to fjøler som jeg satte mellom rampene og veggen. Da gikk det greit. For å være på sikre siden satte jeg også bukker i traktordimensjon under de bakre jekkfestene. (Og etter som CX'en seg ned fremme, ble den etter hvert liggende med nesen helt ned i grusen;) Jeg krøp under bak, og jo — der var det tidsfordriv, både hull i eksosanlegget og styggelig med rust.
   Og så kikket jeg ned i motorrommet. Ut med luftfilteret og rengjorde det på den lettvindte måten (trykkluft), og skiftet dieselfilteret. Dreneringshullet var som vanlig tett, så det blåste jeg opp igjen med trykkluft. Fffffflopp! sa det. Og når en først har stukket hodet ned i motorrommet, så må en jo bare rengjøre litt. Så da jeg endelig var ferdig og skulle inn og få meg middag, hadde klokken blitt ni om kvelden.
   Hvorfor jeg har herjet slik på med bilen i dag? Jo — i morgen den 8/8 klokken 8 skal jeg på EU-kontroll...

6. august 2011

HAIKERE OG CX-DØRER

   Plukket opp et koselig eldre ektepar frå Tsjekkia i dag; de stod med ryggsekkene sine ved veikanten på Kaupanger. Hadde kommet med fly til Oslo, fortalte de, og haiket seg helt til Vestlandet.
   Nå bruker jeg vanligvis være svært varsom med å plukke opp haikere, men disse så nå svært så tilforlatelige ut, og så sto de akkurat der jeg svinget inn på hovedveien, slik at jeg hadde svært sakte fart. (Det er jo alltid lettere å la være å stoppe når en kommer i 80.)
   Det som var pussig, var at da de skulle inn i bilen forstod ingen av dem hvordan de skulle få opp dørene. Men de hadde ingen problemer med å opne dørene da de skulle ut igjen. Det bruker være omvendt!

5. august 2011

OPPSTART OG BRÅK

   Kom til å tenke på i dag tidlig, at kanskje jeg også oppleves som en bråkebøtte av naboene mine av og til.
   Jeg legger meg ofte tidlig, fordi jeg skal tidleg opp, og blir derfor ofte forstyrret av diverse naboer som bråker på alle tenkelige og utenkelige måter. En natt i halvtolvtiden var det for eksempel både snikkering og bruk av sirkelsag, og da jeg stakk hodet ut vinduet oppdaget jeg at lydene kom fra to ulike hus! For ikke å snakke om festing med gauling og skriking til klokken fem-seks om morgenen av og til (det huset ligger heldigvis et stykke borti gaten), høylydt prating, og biler og mopeder. Og gneldrebikkjer (må nå være det verste som er).
   I dag stod jeg opp før klokken fire, og reiste derfor ekstra tidlig. Jeg har dieselbil, og CX'en bruker jo en stund på å heve seg til kjørestilling. Og det kommer olje eller LHM på remmen til pumpen, slik at dette av og til tar ekstra lang tid. I tillegg må jeg gasse opp til ca 2000 omdreininger før dynamoen begynner å lade. Så naboene med biler der det bare er å vri rundt nøkkelen og kjøre, forstår nok ikke helt hva jeg driver på med.
   Har nesten lurt på om jeg skulle lage et rundskriv og legge i alle postkassene, der jeg forklarer situasjonen...
   ...eller kanskje jeg skulle begynne å parkere utenfor huset til den festglade naboen, da ville jeg starte opp slik omtrent en halvtime etter han har sovnet...

22. juli 2011

FREMHJULER OG FÆLE LYDER

   Bakdekkene var begynt å bli bra nedslitte, så i dag fikk jeg meg nye. Jeg fikk både dem, og framdekkene (som har bra mønster) lagt over på lettmetallfelgene som fulgte med forrige CX'en. Gav streng beskjed om at de ikke måtte sette balanselodd på innsiden, og fikk igjen hjulene med balanselodd på innsiden.
   Vel - vel, får nå prøve likevel, tenkte jeg. Kommet halvveges til arbeidet, begynte det brått å skrape og smelle noe voldsomt fremmi hjulene. Jeg røsket håndbremsen opp til første hakk, og kjørte slik resten av veien.
Felg    Etter arbeidstid var det av med høyre forhjul (mente det var der lyden kom fra), men nei, så ikke noe merke på loddet som var pålimt der. Så av med venstre hjul, og der var det ikke noe lodd, men en kraftig ripe i felgen etter enden av håndbremsevaieren.
   Så var det inn og finne skjøteledninger og en elektrisk sag og til å sage av enden på håndbremsevieren. Folk kikket og glodde, og syntest visst det var veldig rart at jeg drev og saget i bilens vitale deler. (Kanskje lenge siden de selv hadde gjort noe lignende;)
   Vel — det fungerte, har sloppet skremmende ulyder etter dette, og bilen kjennes kvikk og spretten med lettmetallfelgene.
   (Mens jeg drev og heiste opp CX'en for å få av forhjulene, hadde husverten min stått oppi et loftsglass og snakket med en kjenning på andre siden av gaten. Men dieselmotoren på CX'en bråket så fælt at han måtte sette samtalen på vent.)

16. januar 2011

DUSTEKJØRING

   Måtte en tur på arbeidet i dag, til tross for at det er søndag. For i stedet for å sove bort søndagsmorgenene (at morgenstund har gull i munn er noe stort tull i grunn) kan en jo i stedet gjøre noe fornuftig!
CX    Då jeg kom til rundkjøringen i Sogndalsfjøra og skulle svinge ned mot nederste Fjøra, fikk jeg se en forferdelig brøytekant. Men noen hadde kjørt der før, så rettnok ut til å ha vært ein lastebil, så jeg heiste CX'en opp i øverste stillig og ga gass. Og bråstoppet midt oppå brøytekanten og vart nærmest stående og vogge. Kom meg ikke av flekken. Ikke nyttet det å senke CX'en ned til nederste stilling, og så opp i øverste igjen heller. Det bruker nå å fungere bra ellers.
   Vel, da var det bare å ta føttene i bruk og komme seg bort på arbeidet og hente en spade. Rettnok hadde jeg en i bilen, men det var en slik sammenleggbar en, lite egnet til oppgaven. På vei bortover kom jeg forbi et hus der det sto en Citroën utenfor, og eieren drev og kostet sne. Fikk låne snespaden hans, returnerte til den faststående og begynte å grave. Lot motoren være i gang, for CX'en har det med å sige ned nokså fort fremme.
Koking    Etter et kvarters slit hadde jeg endelig fått fjernet såpass mye stenhård sne at jeg regnet med å komme meg løs, så jeg leverte tilbake spaden med takk for lånet, og duret bort på arbeidet. Nesten kommet bort begynte så motoren å koke noe voldsomt, det var som å kjøre damplokomotiv. (Det var nok CX'en sin måte å si fra om at den ikke hadde likt oppholdet i rundkjøringen.)
   Jeg hadde tatt bilder, så jeg skrev noen linjer og sendte til lokalavisen, og tror du ikke jeg havnet på forsiden en knapp halvtime etterpå! Og om ikke lenge ringte konen, hun hadde akkurat stått opp, og nærmest satt morgenkaffen i vrangstrupen da hun opnet nettavisen.

. . . s t o r t   s e t t   b i l r e l a t e r t ,   m e n   i k k e   a l l t i d . . .




Opp Valid XHTML 1.0 Transitional