Bruk hjulmutternøkkel av den typen som kan draes ut til dobbel lengde.
Gjør det til vane, hver gang du har av hjulene, å løsne på lufteniplene.
Stram dem forsiktigt til igjen, brems hardt, se etter om de lekker og sett på hettene.
Stram annenhver bolt med klokken.
|
|
- Bilen må stå på et helt flatt underlag.
- Ha bilen i 1. gear og stram håndbremsen godt.
- Ta av bakskjermene.
- Løsne hjulboltene med skaftet på verktøyet uttrekt.
- Start bilen og sett høydereguleringen på øverste stilling.
Slå av motoren når den er helt oppe.
- Set jekken under fremre jekkpunkt og jekk opp til begge hjulene er opp fra bakken.
Sett en bukk under bakre jekkpunkt.
- Ta av hjulene. Kontroller at alt er i orden (bremseklosser, rust etc.).
- Sett på hjulene. (Rengjør hjulboltene ved å klemme dem mellom en twistdott og en stålbørste og skru utover.)
Bend og løft på hjulene for å sjekke at det ikke er noe feil på opphenget.
Snurr rundt bakhjulet for å kontrollere hjullageret.
- Fjern bukken og senk ned bilen.
- Stram hjulboltene med skaftet på verktøyet sammentrykt.
Stram annenhver bolt med klokken til de sitter helt fast.
- Sett bilen i normal kjørestilling og kontroller lufttrykket i alle 4 hjulene, pluss reservehjulet.
(Hvilket lufttrykk du skal ha ser du på en lapp på A-stolpen med åpen førerdør.
Lufttrykket reservehjulet skal ha står på siden av dekket.)
- Sett på bakskjermene.
- Vil du være helt sikker, kan du etterstramme hjulboltene etter noen mil.
HUSK Å STRAMME HJULBOLTENE ETTER HJULSKIFT!
|
|
Dersom du ikke har, så skaff deg en garasjejekk. Det letter arbeidet mye.
VIKTIG:
Må bare brukes på hardt og plant underlag (f.eks. betonggulv).
Har du en god momentnøkkel, bruker du den til å stramme hjulboltene med.
Hvor hardt du skal stramme er vanskelig å gi råd om, selv bruker jeg 110 Nm
på lettmetallfelger og 115 Nm på stålfelger.
(Det er kanskje litt mye, i servicemanualen står det 70 90 Nm.)
Hjulboltene til stålfelger og lettmetallfelger er vanlegvis ulikt lange.
Dersom dekkene har rotasjonsretning må du passe på å sette hjulene på riktig side av bilen.
|
|