Break, som er beregnet på tyngre last, har ventilerte bremseskiver bak.
|
|
Bakbremsene
Bakbremsene er ikke alltid så mye i bruk, og har lett for å "gro fast".
De må derfor kontrolleres med jevne mellomrom.
Og ta gjerne nokre kraftige nedbremsinger når du har tungt lass.
Bremseklossene må ha tilstrekkelig med bremsebelegg, og må kunne bevege seg fritt.
Bremseskivene må være blanke på begge sider, og tilstrekkelig tykke.
|
|
Bremsebelegg
Min. 3 mm
Bremseskive break
Min. 16 mm
|
|
1 | Brake caliper |
2 | Brake disc |
3 | Set 4 brake pad (bremseklosser) |
4 | Caliper piston |
5 | Piston seal |
6 | Piston seal |
7 | O-ring seal |
8 | Brake pad spring |
9 | Guard sheet met |
10 | Guard sheet met |
11 | Pin |
12 | Pin |
13 | Drain screw |
|
|
Tegningen er lånt fra delelisten til Citroën CX
|
|
14 | Drain screw cap |
15 | Capscrew |
16 | Capscrew |
17 | Capscrew |
18 | Capscrew |
19 | Capscrew |
20 | Stud |
21 | Piston washer |
22 | Plain washer |
23 | Spring washer |
24 | Fixing washer |
25 | Nut |
|
|
Skifting av bremseklosser
|
|
- På caliperen er det et deksel (10) festet med en lang bolt (18).
Løs bolten litt og pirk løs dekselet med et flatt skrujern.
- Skru av mutteren og dra bolten ut mens du klemmer bøylen (9) litt inn.
- Ta ut bremseklossene.
- Rengjør godt. Blås rent med trykkluft.
- Legg inn to tynne kryssfinerplater på størrelse med bremseklosser (for å verne bremseskiven).
Bruk et stort skrujern el.l. og press begge stemplene helt inn.
Ta ut kryssfinerplatene.
- Sett i nye bremseklosser (pass på at bremsebelegget vender mot bremseskiven). Klossene må kunne bevege seg fritt.
- Legg bøylen på plass og sett i bolten (ha litt kobberpasta på begge). Skru mutteren litt på.
- Sett på dekselet og stram til.
- Kjør inn bremseklossene.
|
|
Caliper med avtatt deksel.
|
|
|
- Skru av hydraulikkrøret.
- Ta ut bremseklossene.
- Skru ut de to boltene som holder caliperen på plass.
- Ta av caliperen (pass på å ikke få hydraulikkvæske på bremseskiven).
- Rengjør den nye caliperen og press inn begge stemplene.
- Bruk en trekantfil og fil opp området der bremseklossene skal bevege seg (om du setter på en brukt caliper).
- Skru på caliperen. Stram 7 mdaN (70 Nm).
- Skru på hydraulikkrøret.
- Monter bremseklossene.
- Luft bremsene (med bilen i øverste stilling).
|
|
Press inn stempel på denne måten.
|
|
For- og bakbremsene er uavhengige.
Bakbremsene er lastavhengige. Til tyngre lass du har, til kraftigere bremsevirkning
vil du få.
|
|
Tegningen er lånt fra servicemanualen til Citroën CX
|
|
|
Før.
Etter.
|
|
Reperasjon av bremseskjold
Bremseskjoldene kan være nokså gjennomrustet, så det er best å få ordnet dem jo før
jo heller.
Du tar dem av ved å skru ut tre små bolter.
Dersom disse er fastrustet, er det fort gjort å vri dem av. I såfall borer du opp nytt hull
og lager nye gjenger.
Skrap vekk all løs rust med et gammelt hoggjern og puss med stålbørste.
Ha på rustbehandling, og deretter grunning el.l. Dersom der er huller, klistrer
du fast aluminiumstape på begge sider av disse. Og så to lag med svart lakk, og evt. ett lag
understellsbehandling.
Når du monterer må du passe på at den øverste og nederste
skruen (19) vender mot deg
(at du ikke setter dem i fra baksiden). Og at bremseskjoldet er snudd rett veg (om du tenker deg
skjoldet som en skål, så skal oversiden vende mot deg). Ha kobberpasta på gjengene til skruene før
du setter dem i.
|
|
Nye gjenger.
Pass på at bremserøret ikke tar borti bremseskjoldet.
|
|
|
Bremserør for break, venstre side.
|
|
Pakninger for hydraulikkrør.
|
|
|