Forsiden
Eksteriør
HJULSKIFT
Høgnorsk English


Hjulmutternøkkel Bruk hjulmutternøkkel av den typen som kan draes ut til dobbel lengde.

• Gjør det til vane, hver gang du har av hjulene, å løsne på lufteniplene. Stram dem forsiktigt til igjen, brems hardt, se etter om de lekker og sett på hettene.

Stramming Stram annenhver bolt med klokken.


  1. Bilen må stå på et helt flatt underlag.
  2. Ha bilen i 1. gear og stram håndbremsen godt.
  3. Ta av bakskjermene.
  4. Løsne hjulboltene med skaftet på verktøyet uttrekt.
  5. Start bilen og sett høydereguleringen på øverste stilling. Slå av motoren når den er helt oppe.
  6. Set jekken under fremre jekkpunkt og jekk opp til begge hjulene er opp fra bakken. Sett en bukk under bakre jekkpunkt.
  7. Ta av hjulene. Kontroller at alt er i orden (bremseklosser, rust etc.).
  8. Sett på hjulene. (Rengjør hjulboltene ved å klemme dem mellom en twistdott og en stålbørste og skru utover.) Bend og løft på hjulene for å sjekke at det ikke er noe feil på opphenget. Snurr rundt bakhjulet for å kontrollere hjullageret.
  9. Fjern bukken og senk ned bilen.
  10. Stram hjulboltene med skaftet på verktøyet sammentrykt. Stram annenhver bolt med klokken til de sitter helt fast.
  11. Sett bilen i normal kjørestilling og kontroller lufttrykket i alle 4 hjulene, pluss reservehjulet. (Hvilket lufttrykk du skal ha ser du på en lapp på A-stolpen med åpen førerdør. Lufttrykket reservehjulet skal ha står på siden av dekket.)
  12. Sett på bakskjermene.
  13. Vil du være helt sikker, kan du etterstramme hjulboltene etter noen mil.

HUSK Å STRAMME HJULBOLTENE ETTER HJULSKIFT!


• Dersom du ikke har, så skaff deg en garasjejekk. Det letter arbeidet mye.
VIKTIG: Må bare brukes på hardt og plant underlag (f.eks. betonggulv).

• Har du en god momentnøkkel, bruker du den til å stramme hjulboltene med. Hvor hardt du skal stramme er vanskelig å gi råd om, selv bruker jeg 110 Nm på lettmetallfelger og 115 Nm på stålfelger. (Det er kanskje litt mye, i servicemanualen står det 70 – 90 Nm.)

• Hjulboltene til stålfelger og lettmetallfelger er vanlegvis ulikt lange.

• Dersom dekkene har rotasjonsretning må du passe på å sette hjulene på riktig side av bilen.




Opp Valid XHTML 1.0 Transitional