Forsiden
Fjæring
BAK
Høgnorsk English

Problem

Dårlig eller manglende fjæring bak.


Kontroll

Start bilen og la den være i normalhøyde. Ta tak i hjørnet på støtfangeren og løft opp. Du skal nå uten alt for store anstrengelser kunne løfte bakenden 15-25cm. Gjør det samme på den andre siden.
Er bilen stiv, må sannsynligvis kulene skiftes. Men det kan også være at svingarmene sine lager er dårlige eller ødelagde.


Oppjekking av svingarm.

Har du ikke filtertang med rem kan du prøve å bruke et patentband. Bruk en stor tang med avrundet kjeft til å holde igjen fjærbenet.

Skifting av kuler bak

Kule bak
A: Feed pipe   B: Overflow return pipe   C: Venting pipe
  1. Heis bilen opp til øverste stilling, ta av skjermene og løs hjulmutterne på bakhjulene.
  2. Jekk opp bilen foran (og dermed også bak), sett bukker under bakre jekkfester, og ta av bakhjulene.
  3. Ta av bremseskjoldene (vær forsiktig med skruene: Varm dem opp og la dem kjølne igjen før du prøver å skru dem ut).
  4. Pakk bremseskivene inn i plast.
  5. Rengjør SKIKKELIG i området rundt kulene (bruk skrape/kost/støvsuger/ trykkluft; ikke vann).
  6. Bruk en filtertang (med rem) og skru kulene opp noen cm. [Du kan i stedet slå et lite hakk i kulene med hammer og meisel, sette meiselen i hakket og banke til kulene har skrudd seg opp 1-2cm. MEN — husk at kulene inneholder gass under trykk: Dersom de sprekker kan det bli katastrofe!]
  7. Sett høydereguleringen på nederste stilling (på CX2 må du først skru på tenningen).
  8. Sett jekken under svingarmene og jekk dem opp (dette kan ta litt tid). På denne måten får du bort trykket. Fjern jekken.
  9. Løft opp og ned på begge sider for å kontrollere om svingarmene sine lager er i orden (nå kan være et gunstig tidspunkt å etterfylle grease).
  10. Blås rent med trykkluft rundt det forreste plastrøret (C) på hver side og dra dem ut.
  11. Løsne slangeklemmene og press kulene så langt fremover (med kuben) at det går an å ta dem ut. Stram slangeklemmene igjen. Du kan også sette en 8mm metallstang i hullet beregnet på dette, for å hindre at fjærbeinet skal vri seg rundt.
  12. Sett under noe som kan samle opp LHM og skru av kulene og lirk dem ut (du må kanskje presse fjærbenet litt framover med kuben).
  13. Pensle alle overflater i området rundt kulene med Owatrol (eller annen rustbehandling).
  14. Ta ut de gamle pakningene, ha LHM på de nye, og klem dem godt på plass (ikke på kulene, men der kulene skal skrues på plass).
  15. Smør et tynt lag med grease på kontaktflatene på kulene og et tykt lag på toppen (rundt knotten). Skru dem på plass (pass på at pakningene blir værende der de skal!!!). Stram så godt du klarer kun med hendene, ikke bruk hjelpemidler. Løs slangeklemmene.
  16. Start motoren og sett høydereguleringen på øverste stilling.
  17. Se etter at kulene har kommet seg helt bak igjen (til de støter mot metall, pass på at knotten på toppen av kulen har kommet midt i hullet) og stram slangeklemmene.
  18. Sett på plass igjen plastrørene (skal ca 1 cm nedi). Pass på at de fester seg. Rør B er returrøret. Det skal ha en plastbit på enden. Er den borte, sitter den kanskje igjen oppi belgen. I såfall drar du den opp med en høvelig skrue. Rør C er lufting (blås gjennom røret med trykkluft før du setter det i). Det går inn i det grove røret som hele bakvognen er festet til.
  19. Skru på igjen bremseskjoldene.
  20. Sett på igjen bakhjulene og skjermene, fjern bukkene og etterfyll LHM. (Husk å etterstramme hjulmutterene!)

NB! Husk vernebriller!


Vanskelig?

Ja. Det er trangt både å få ut de gamle kulene, og å få de nye på plass. Du må også passe på å være særdeles renslig.

• Om du vil kan du ta ut alt, men det er minst like plundrete:

1  Rengjør godt.
2  Skru ut røret (A).
3  Trekk ut de to plastslangene (B, C).
4  Skru slangeklemmen helt opp og trekk den ut.
5  Trekk ut splinten mens du klemmer den sammen (den har mothake).
6  Jekk svingarmen helt opp (gjerne svingarmen på den andre siden, slik at jekken ikke blir i veien).
7  Bruk to dekkspaker, press kulen så langt fremover som den går, og bend den deretter ut (svært trangt om det er den delbare kulen).

8  Fest kulen i en tvinge og bruk en stor rørtang med buet kjeft til å løsne fjærbenet. Plasser tangen tett ved kulen og løsne med et kraftig rykk.
  Kontroller at belgen er tett ved å holde en finger foran luftehullet og skyv den inn og ut. Fyll 25ml LHM gjennom samme hullet. Ha gummifornyer på belgen.
  Metallstangen inni belgen skal være helt løs: dette er ikke en feil. Men – den skal henge fast i metalldingsen i enden av belgen: Klem belgen flat med to fingrer slik at du kjenner stangen og dra i metalldingsen. Du kjenner da om stangen henger fast i denne.

Her ser vi at stangen har løsnet, fordi belgen ikke har inneholdt LHM (rust).




Opp Valid XHTML 1.0 Transitional