Home
Engine
DIESEL ENGINE
Norsk


M25/648 dieselturbo 1                

Verktøy

  • Momentnøkkel
  • Gradeskive
  • Tildragingsverktøy med langt skaft
  • Div. fastnøkler etc.

Du trenger

  • Toppakning
  • Frostvæske
  • Olje

Og kanskje

  • Toppdekselpakning
  • Pakninger til manifoldene
  • Pakning til eksosen
  • Stoppskiver til ventilløfterne
  • Vannpumpe
  • Drivremmer
  • Oljefilter

Varseltrekant Varseltrekant


Replacing the head gasket on the diesel engine is not that difficult; except that it takes GREAT muscle strength to tighten the bolts. But it is a lot of work, so you should take your time, and also overhaul the top when you have it dismantled anyway, and flatten it (if needed) and possibly get it pressure tested.

You may also consider replacing the water pump and installing new drive belts. Maybe you should also put on a new top cover gasket, and put new gaskets on the manifolds and exhaust.

Toppakning

Here we see that coolant has come in at 3 and 1, and a little at 2. Only 4 (far left) looks good.



• Do not rotate the engine when the top is not mounted.

• It is discussed whether it is necessary to change to new bolts when installing (Citroën recommends new ones). If you use the old ones, make sure the threads are perfectly clean and free of damage.

• The top and top gasket of the diesel turbo 2 can also be used on the diesel turbo 1.


Dismantling the top                    

• The engine must be completely cold before removing the top.

The head gasket can appear to be okay, but there may be cracks in the metal.

  1. Sett bilen på bukker eller oppå en smøregrav.
  2. Kople fra batteriet.
  3. Dekk til dynamoen med plast.
  4. Ta ut radiatoren: Trekk ut strømkontakten, kople de 2 grove slangene fra vannpumpen, løsne de 2 festene oppe og løft forsiktig ut.
  5. Ta ut grillen og viftene.
  6. Ta ut slangen som går mellom luftfilteret, turboen og toppdekselet.
  7. Skru av dekselet over drivremmene, ta av strammehjulet, løsne dynamoen, og ta remmene av vannpumpen.
  8. Kople fra kaldstartregulatoren.
  9. Kople fra dieselinnsprøytingen (4 mutterer).
  10. Kople fra de 4 slangene (1 tynn på luftmanifolden, 3 grove bak/th).
  11. Kople fra ledningene: 2 til å dra av, 1 kontakt, 1 ledning til glødepluggene, 1 jording (ta av metallbøylen).
  12. Skru av røret på luftmanifolden (2 bolter og trekk opp) og skru av luftmanifolden.
  13. Turboen: Kople fra olje inn (det er vanskelig å komme til den bakerste umbracoen; hold umbraconøkkelen i venstre hånd og stikk hånden inn bak og bruk høyre hånds tommel og pekefinger til å få umbraconøkkelen på plass). Kople fra olje ut.
  14. Skru av eksosmanifolden (8 mutterer, 4 mutterer på eksosrøret, 1 bolt på festet).
  15. Skru av toppdekselet.
  16. Skru av ventilløfterne.
  17. Ta ut støtstengene.
  18. Med HELT kald motor: Skru av toppen ved å løsne boltene i omvendt rekkefølge (17—1).

You can make yourself a tool to unscrew the allen bolts on the oil supply to the turbocharger: Break an Allen key in a vice and attach one piece into a 6mm wrench.

Then use an Allen key intended to screw at an angle.


Klargjøring til montering

  • Rengjør godt på flatene som er i kontakt med toppakningen.
  • Kontroller om toppen er plan. Er den ikke det, må du få den planet. Og ser du den minste antydning til sprekker må du få den trykktestet.
  • Rengjør manifoildene og der de er koblet til toppen, samt pakningene.
  • Rengjør boltene dersom du vil bruke dem om igjen. (Klem gjengene hardt mellom en stålbørste og en twistdott og skru inn- og utover til gjengene blir helt blanke.)
  • Rengjør gjengene i blokken (ta f.eks. en microfiberklut på et flatt skrujern og skru nedover så langt som det går, og så opp igjen).
  • Du kan nå også evt. overhale toppen.
  • Skal du bytte vannpumpe er dette rette tidspunktet.

Med avtatt topp.


Montering av toppen                    

  • Fest toppakningen (skal ned på to tapper).
  • Legg toppen forsiktig på plass.
  • Sett i boltene (ha på litt motorolje og tørk godt av dem med en klut først: klem kluten hardt mot gjengene og vri rundt). Pass på at stoppskivene vender rett vei (med klørne nedover).
  • Skru først fast med moment, og deretter med grader (se oppsettet nedenfor). På slutten blir det svært tungt å skru.
  • Sett i støtstengene (kontroller at de er helt bene).
  • Sett på ventilløfterne. (Dette er en fiklejobb: Du må passe på at stoppskivene ikke blir klemt fast og at støtstengene havner der de skal. Pass også på å montere akslingen korrekt: de små hullene skal vende oppover.)
  • Monter alt sammen igjen.
  • Etterfyll frostvæske.
  • Etterfyll eller skift olje og sett på nytt oljefilter dersom nødvendig.
  • Start og la motoren gå til viftene slår inn.
  • Vent til motoren er HELT kald igjen og stram med grader (se nedenfor).
  • Juster ventilene.

Sett en bit med farget tape på gradeskiven slik at det er lettere å se hvor du skal stoppe.

1 2 3 4
Stram med moment
40 Nm (4 kpm)
Stram 100° Stram 100° Start og la motoren gå til kjøleviftene slår inn. La den kjølne helt igjen (min. 3 timer). Stram 45°
(Du må naturligvis sette motoren fullstendig sammen igjen og fylle på kjølevæske og olje før du starter den.)

På arket du har skrevet ut: Merk av slik som vist her for hver bolt du har strammet, slik at du ikke går i surr.


Stramming       Skriv ut (A4-ark i liggende format)


Tegningen er lånt fra servicemanualen til Citroën CX




Opp Valid XHTML 1.0 Transitional