Forsiden
Diverse
CITROËN CX
Høgnorsk

Citroën CX
Med Citroën CX i trafikken

Avstand

Dersom bilen fremfor har problemer med å holde tilstrekkelig avstand, må du enten kjøre forbi, eller senke farten. Ved at det er bra avstand kan du kjøre mykere, og du har mere å gå på ved en bråstopp. Spesielt om du ligger i kø, og bilen bak holder på å renne i deg.

Med god avstand til bilen fremfor blir det også mindre katalysatordrittlukt, og du slipper drevet fra den i regnvær.

(Problemet med å sakke av og holde god avstand er at da tror han foran at han kjører for fort, og begynner å kjøre enda tregere. Fortsetter du med å holde god avstand sakker han farten enda mere. Til slutt kryper begge bortover i skilpaddefart;)

Bremsing

— Bremsene dine er vel ALLTID i perfekt stand…?

Med bremsene i orden og med gode dekk må du være litt varsom. Prøv å lese trafikken slik at du unngår kraftige oppbremsinger.

For må du bråbremse i tette trafikk, blir du påkjørd bak. (Han bak har garantert IKKE like bra bremser som deg.)

CX / CX2 —
forvirring


Kjører du både CX og CX2, eller du har skiftet fra CX2 til CX, må du tenke deg litt om ved mørkekjøring. Fordi ...

... på CX2 har de av en eller annen vanvittig grunn plassert opp/nedblendingsknappen der HORNET er på CX ... :(

Glatt underlag

— Bruk gode piggdekk om vinteren.

Det kan av og til være like glatt på våt veibane som med piggdekk på speilblank is.

Pass spesielt på ved regnvær etter langvarig tørke, og på nylagt asfalt.

En god regel når du har glatt underlag, er å forestille seg at det kjører en usynlig spøkelsesbil mellom deg og bilen foran.
(—Om den har kors på taket? Nei, det vet jeg ikke...)

Hjort

Fra Bergens Tidende: "Sjåføren prøvde å svinga utanom hjorten, utan hell. Bilen skar utfor vegen på høgre sida, fór over til venstre og tippa rundt og inn i bringebærhagen til..."

Dersom det plutselig står en hjort i veien fremfor deg, må du IKKE prøve å svinge rundt den. Da havner du i grøften eller kjører inn i fronten på motgående bil. Brems det du klarer, og sikt på bakerste del av dyret.

Dersom du kjører på en hjort må du med én gang kontakte politiet, også om hjorten forsvinner inn i skogen etterpå.

På en vanlig bil bør en kanskje ikke bremse for hardt, for da vil fronten sige kraftig ned, slik at hjorten lettere farer over panseret og rett i frontruten.

På CX'en derimot siger fronten ikke ned uansett hvor hardt du bremser.

Passasjerer

Når du har med passasjerer må du kjøre mykt. Ikke kraftige oppbremsinger, og ikke for hard fart i skarpe svinger. For, for det første skal en CX kjøres med stil og en viss verdighet, og for det andre vil du ikke ha bilsyke personer i baksetet.

Har du med personer som aldri har vært i en CX før, må du før de setter seg inn forklare at dørene skal lukkes forsiktig, ikke SMELLES igjen.

Ras/snøskred

Stopp aldri ved ras eller snøskred, det er alltid overhengende fare for at det kan komme mere. Enten på samme stedet, eller attved. Kom deg i sikkerhet på et trygt sted.

Mange har lett for å tenke: — Raset har gått; da kan det jo ikke komme mere...

Regn

Ved kjøring i regnvær gjelder det å huske på at veibanen er sleip, og etter langvarige tørke eller med nylagt asfalt direkte glatt. Prøv gjerne bremsene: du kan bli overrasket over hvor lett du mister veigrepet.

Vannplaning er vanligvis ikke noe problem med CX'en, ettersom den er såpass tung foran. Men det kan selvsagt skje, spesielt om du har slitte dekk. Likevel vil det ikke være særlig dramatisk, ettersom Diravien vil holde hjulene på riktig kurs. (På en vanlig bil vil hjulene kunne bli vridd til side.)

Pass på å alltid ha rikelig med spylevæske, og gjerne også en dunk med ferdigblandet spylevæske i bagasjerommet.
NB! Tøm aldri konsentrert spylevæske på tanken (BRANNFARE).

Rengjør vindusviskeren ofte (dra en twistdott frem og tilbake) og sammeledes frontruten, både inn- og utvendig. Sett på ny vindusvisker hver høst.

Vær klar til å slå vindusviskeren på fullt når du møter biler (spesielt vogntog), i tilfelle du skulle få frontruten oversprøytet med drittvann. Det skjer veldig brått, og er spesielt skummelt om du er i en sving.

Rundkjøring

— En stor fordel ved CX'en er at du alltid har full kontroll over retningslyset. DU bestemmer når det skal på, og når det skal av.

Til høyre: Start blink til høyre i god tid før rundkjøringen, og legg deg til høyre i kjørefeltet ditt.
Rett frem: Hold deg til høyre i kjørefeltet ditt, og blink til høyre så snart det er tydelig at du skal rett frem og ikke til høyre.
Til venstre: Start blink til venstre i god tid før rundkjøringen, og legg deg til venstre i kjørefeltet ditt. Så snart det er klart at du ikke skal rett frem, blinker du til høyre.
Helt rundt: Start blink til venstre i god tid før rundkjøringen, og legg deg til venstre i kjørefeltet ditt. Så snart det er klart at du ikke skal til venstre, blinker du til høyre (forstod du den;).

Rundkjøringen er en kort enveiskjørt forkjørsvei (som biter seg selv i halen). Du har derfor vikeplikt for dem som er i rundkjøringen.

Går det en trikkeskinne tvers gjennom rundkjøringen, må du passe deg! Kommer det en trikk stopper du og slipper den forbi. (CX'en blir så lei seg om den blir påkjørt av en tung trikk;)

(Når du skal ut av rundkjøring om vinteren; pass på at du ikke setter deg fast;)

Sykkel

Syklister er å regne som vanlige kjørende, og skal derfor bruke kjørebanen. (De kan også bruke gang- og sykkelvei, samt fortau, dersom de sykler i gangfart, og der ikke er for mange gående.) Er de flere i følge, kan de sykle to og to jevnsides (ja, det er lovlig).
Når du tar igjen en syklist, må du kjøre forbi med god avstand og ikke svinge deg inn igjen før du ser syklisten i innespeilet. Er det uoversiktelig, må du bremse ned og vente til du kan foreta en trygg forbikjøring (forestill deg syklisten som en smal traktor; omtrent samme farten og trenger like mye veibredde).

Dersom du bremser ned foran et kryss har syklistene lov å kjøre opp på din høyre side; følg derfor også med i høyre sidespeil, spesielt dersom du skal svinge til høyre i krysset.

Bruk gjerne sykkel selv også til og fra jobben, dersom det ikke er snakk om alt for mange mil. (Ja jeg vet, det er veldig lett å ta CX'en i stedet;)

Søvn

Pass på at du har fått nok søvn når du skal ut og sveve i CX'en.

Kjenner du at du brått blir veldig trøtt, må du stoppe så fort som mulig og legge deg bakover i setet med lukkede øyne i ti – femten minutter. Deretter stiger du ut og tar deg en kort spasertur.
(Stopper du i mørket må du få bilen godt bort fra veibanen og slå av alt lys. For stopper du tett attmed veien og står der med parklys, er det ikke utenkelig at en annen trøtt en sikter etter baklysene dine og kjører i deg.)

Tunnel

— Du kan puste gjennom et tøystykke fuktet med vann om du blir utsatt for røk.

Kjør aldri inn i en tunnel som er stengt (rødt lys eller bom).

km Når du kjører gjennom en lang tunnel bør du følge med på hvor i tunnelen du er, slik at du vet om korteste veien ut er fremover eller bakover. Sammeledes bør du vite hvor mange km det er til hver utgang (ved å se på skiltene på tunnelveggen).

Hold god avstand dersom du har bil foran deg.

Ha en kraftig lommelykt og vann i bilen. (Gjerne også fem pustemasker.)

Dersom du kommer i en røkfylt situasjon må du først og fremst stenge friskluftinntaket og sette på alarmen (ved å ha på alarmen blir du kanskje litt mer synlig for andre). Nullstill deretter tripptelleren. Dermed vil du vite hvor langt du er fra utgangen mens du forsiktig prøver å kjøre ut.

Du vil selvsagt prøve å komme deg bort fra røken; det kan medføre at du må kjøre forbi bilen som brenner. Dette gjelder spesielt om du er i en bratt tunnel uten ventilasjon. Da kan det være lurt å kjøre nedover, selv om det skulle være lengste veien ut.

Blir du stående fast med bilen må du prøve å få den godt inntil tunnelveggen, og komme deg ut i en fart (husk å slå av motoren og ta med nøkler, lommelykt og vann!). Alarmen må selvsagt stå på. Dersom det er vifter i tunnelen vil det kanskje være lurt å springe mot røkretningen og prøve komme seg forbi brannen. På den andre siden av brannen vil det forhåpentligvis være frisk luft. Men — der det brenner kan det være forferdelig varmt, og det kan falle ned stener og strømledninger fra taket. Og dersom det er et stort kjøretøy som har brann i et hjullager, er det bare å løpe, ettersom eksploderende lastebildekk er livsfarlig.

I tunneler med flere løp er det egne rømningsveier som du skal bruke. Du må IKKE prøve å kjøre ut mot kjøreretningen. Husk å varsle brannen så fort du er i sikkerhet (helst med nødtelefon).

Venstresving

— Tofelts vei uten avkjøringsfelt.

Du skal svinge av veien til venstre:

Dersom det er motgående trafikk, må du stoppe helt. Hva skjer da dersom det kommer en uoppmerksom billist i stor fart bakfra og kjører i deg?

Enten blir du (1) skubbet fremover i veibanen, og slipper fra det med mindre skader, eller du blir (2) skubbet over i det andre feltet, og blir påkjørt av motgående trafikk. Det siste alternativet kan få dramatiske følger.

Du velger selv utfallet! Stopper du opp midt i kjørefeltet ditt, eller litt til høyre, blir det forhåpentligvis alternativ 1. Stopper du opp tett inntil midtstripen, blir det alternativ 2. Du blir da truffet på høyre siden bak, slik at bilen blir vridd over mot venstre.

Konklusjon: Stopp ALLTID i god avstand fra midtstripen!

Uhell

— Ha alltid minimum to skademeldingsskjemaer liggende i bilen. Samt penn og et hardt skriveunderlag.

Ved skade ta alltid bilde av situasjonen fra ulike vinkler. Pass på å få med skiltene på begge bilene. Be om å få se motpartens vognkort og kontroller at skiltnummeret der er det samme som på bilen (skiltene kan være stjålet).
Skademeldingsskjemaet SKAL fylles ut. (Nekter motparten tilkaller du politiet.) Vær nøye med utfyllingen, pass spesielt på at datoen og skiltnummeret på begge bilene er riktig. Skriv hardt, slik at det blir tydelig gjennomslag.

Ved personskade skal politiet tilkalles. Samt medisinsk hjelp, dersom nødvendig.

Ikke la motparten ta kommandoen, spesielt ikke dersom det er opplagt at det er vedkommende som er skyld i uhellet.

Økonomi

— Hvordan spare penger?

Kjør mykt og prøv å «lese» trafikken.

Bli ikke irritert dersom du må ligge bak store kjøretøy, for da får du redusert drivstofforbruk.

Unngå å kjøre med for mye gass, velg heller et høyere gear. (Men dersom du har turbo må motoren likevel ha et visst turtall for at turboen skal fungere effektivt.)

På flaten og i nedoverbakke kan du hoppe over gear når du øker farten.

Unngå å kjøre med åpne vinduer.

Bruk dekk med lite rullemotstand, og ha tilstrekkelig med luft i dekkene. Fyll ekstra luft i bakdekkene dersom du har tungt lass.

Fyll drivstoff der det er lavest pris, og på riktig tidspunkt; gjerne søndag kveld eller mandag morgen.

Om vinteren: Fjern all snø fra bilen før kjøreturen.

Unngå bruk av takboks og tilhenger.

Unngå unødig vekt i bilen — og ja, kanskje kunne du trenge å slanke deg litt?




Opp Valid XHTML 1.0 Transitional