Forsiden
Diverse
CITROËN CX
Høgnorsk

Citroën CX
Serie
 

CX • CX2

Ved overgangen til CX2 skulle vi vel tro at vi nå fikk en bedre bil, men nei. Den ble vel seende mer moderende ut, men også mer alminnelig.

Utvendig erstattet de stålstøtfangerne med plaststøtfangere, som ikke holdt seg pene særlig lenge. Og de satte på simple plastskjørter på sidene, i stedet for metallskjørtene som var på enkelte CX-modeller. Lyktene var av skrøpelig plast.

Innvendig byttet de rundt på alle bryterene (som nå ble knudrete) på instrumentkonsollen, slik at de fekk en (dårligere) plassering som samsvarte mer med vanlige biler. Og de satte inn vanlige runde instrumenter. Varme- og ventilasjonshendlene, høydereguleringen og radioen ble også stokket om fra perfekt til mindre heldig plassering. Attpåtil ble høydereguleringen gjort elektrisk, og dermed lite driftssikker. Lite driftssikker ble også reguleringen av varme mellom gulv og frontrute. Og nå ble den kun opp eller kun ned. Setene gikk fra å være myke og behagelige, til å bli nokså harde. Rattet ble noe tykkere (greit nok, så lenge du ikke skal ha på rattrekk). De nye dørsidene fikk mye dårligere lydisolerande effekt. Og for at ikke alt dette skulle være nok, så kom det nå også falske trepaneler og falske sømmer.

 

CX TRD Break -85

CX2 TRD Break -86

Brytere

Lys: Tostegs bryter under høyre side. Lyshorn: Høyre side. Nær/fjern: Oppå høyre side (fungerer glimrende).
Vindusvisker: Under venstre side. Spyling/intervall i samme bryter.
Horn: Venstre side. [På CX2 sitter her nær/fjern, så når du har gått fra CX2 til CX, vil møtende trafikk først få seg en bært, og deretter blir det blendet ned...]
Alarm: Under venstre side. (Stikker såpass langt ned at det av og til går hardt ut over venstre tommelfingernegl når en skal sette nøkkelen i tenningslåsen.) [Men tenningslåsen har man naturligvis flyttet til midtkonsollen;]
Vindusheis: Foran: På midtkonsollen. Litt trang plassering pga den svære pølsen rundt gearstangen. Bak: Som på CX2: Bak på midtkonsollen.

Lys: Tostegs bryter under venstre side. Lyshorn + nær/fjern: Venstre side (fungerer bare slik passelig – du blir fort sliten i fingrene).
Vindusvisker: Under høyre side. Spyling/intervall: Oppå høyre side.
Horn: Høyre side.
Alarm: På høyre side, nedenfor intrumentkonsollen.
Vindusheis: Foran: For begge sider nede på førerdøren. For høyre side nede på passasjerdøren. Bak: Som på CX: Bak på midtkonsollen.

Deksel over bakhjul

Deksel av metall. De er festet med en tapp bak, en styretapp som går rett opp, og en metallbolt i forkant som går inn i en påsveist mutter. Boltene til Break er lenger enn de til Berline.

Deksel av plast. De er festet med en tapp bak, ein styretapp som går rett opp, og en plastbolt i forkant som går inn i et hull i dekselet (dårlig løsning, du risikerer at dekselet faller av). Boltene til Break er lenger enn de til Berline.

Dørpanel

Solide heldekkende plastpaneler. God lydisolasjon. Har en tendens til å sprekke når de blir gamle (men da er det jo bare å kle dem med skinn;).

Dels plast, dels stoff, i flere biter. Samt litt kunstig tre. Dårlig lydisolasjon.

Hjul

190/65 HR 390 T

195/70 R 14 91H

Høyderegulering

Spake mellom forsetene. Mekanisk, meget pålitelig.

En fiklete liten bryter foran gearstangen: Elektrisk, dårlig driftssikkerhet.

Instrumentpanel

Såkalt badevekt, med bakbelysning. Meget bra.

Med runde klokker, av den typen du finner på vanlige biler. Meget pent tillaget, men kjedelig. Oversikt over bilen der du ser om dørene, panseret og baklokket ikke er lukket, samt om håndbremsene står på.

Lykter

Skikkelige metallreflektorer. Solide og pålitelige. Stikker langt inn i motorrommet.

Med ekstra langlys. Plastlykter, øvre feste ryker lett, og sammeledes pærefestet for ekstralyset. Skikkelig plastskrammel.

Midtkonsoll

Varme/ventilasjonsregulering (med termostat) i form av tre spaker attmed håndbremsen. Fungerer glimrende.
Meget bra plassering av radioen i forkant. Stygg klump av et (helt unødvendig!) askebeger over denne.

Pen konsoll. Varme/ventilasjonsregulering (med termostat) i form av tre hjuler i forkant av konsollen. Du må strekke deg for å nå dem, og bruke øynene for å se hvordan du stiller dem, dårlig løsning.
Radioen er plassert attmed håndbremsen. Trafikkfarlig, og lett å få søl og rusk oppi.

Motorrom

Lyktespylertank: Pose inni høyre forskjerm, motor ved vindusspylertanken.

Lyktespylertank: Bak vindusspylartanken, tett mot torpedoveggen.

Seter foran

Myke og behagelige.

Bra, men harde. God sidestøtte.

Speil ute

Plast. Kan reguleres innenfra, mekanisk. Ikke oppvarmet.

Plast. Meget bra synsfelt. Kan reguleres innenfra, elektrisk. Oppvarmet. Begynner pipe intenst når du kommer over 80–90.

Utvendig

Antenne: Blank.
Sidelister: Sorte lister med smal blank stripe.
Sideskjørt: Ingen.
Støtfangere: Metall. Påsatt kraftige gummilister.

Antenne: Sort.
Sidelister: Sorte lister.
Sideskjørt: Plastskjørt. (Rustfelle.)
Støtfangere: Plast. Avsatt plass til ekstralys nede.





Opp Valid XHTML 1.0 Transitional