Tilbake
Bremser
BREMSEKLOSSER
Høgnorsk English

SKIFTING BREMSEKLOSSER

  1. Heis bilen opp til øverste stilling.
  2. Sikre hjulene på den andre siden.
  3. Løsne lokket på hydraulikk­tanken.
  4. Løsne hjul­boltene.
  5. Jekk opp.
  6. Ta av hjulet og legg det under siden på bilen som ekstra sikring.
  7. Bilde 1: Skru ut bolten (10mm) som holder braketten (på bildet er bolten fjernet).
  8. Bruk to fast­nøkler (13 og 17mm) og skru ut de to boltene som holder bremse­kloen.
  9. Lirk og bend av bremse­kloen og legg den på et stødig underlag.
  10. Bilde 2: Rengjør og press inn stemplene.
  11. Skrap/fil rene sporene de nye glide­skinnene skal ligge i og sett disse på plass.
  12. Bilde 3: Sett i klossene (dersom bare den ene har ledning skal den på innsiden).
  13. Sett på bremse­kloen og skru den fast med nye bolter.
  14. Bilde 4: Press ledningen forsiktig inn i strekk­avlastningen med et stort flatt skru­jern.
  15. Bilde 5: Legg ledningen på plass der pilene viser og koble til.
  16. Bilde 6: Sett en blind­plugg (plast/gummi) i den andre kontakten om du har ledning på bare ene bremse­klossen.
  17. Bilde 1: Sett i bolten som holder braketten.
  18. Sett på hjulet.
  19. Slipp (jekk) ned bilen.
  20. Stram hjulboltene med korrekt moment.
  21. Skru fast lokket på hydraulikk­tanken.
  22. Sett bilen i normal kjørehøyde.
  23. Ta en kjøretur og ta noen kraftige ned­bremsinger uten å stoppe helt.
  24. Etterstram hjul­boltene med korrekt moment.

Bildene er fra førarsiden foran.

Bremsebelegg
Min.tykkelse: 3 mm.

Bremseskive
Min.tykkelse: 28 mm.

Feste bremseklo
Stramming: 30 Nm ±2.

Feste caliper
Stramming: 115 Nm ±10.

• Stramming av hjul­bolter, både på lett­metall­felg og stål­felg: 90 Nm ±10.



Opp

Rådene på disse sidene følger du helt og fullt på eget ansvar
leirdalsboki.no is in no way affiliated with Automobiles Citroën

 © leirdalsboki.no 


Valid XHTML 1.0 Transitional